مراقبت های درمان ایمپلنت

Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

مراقبت های درمان ایمپلنت دندانى پس از جراحى چیست؟

مراقبتهای پس از جراحى ایمپلنت:

١- استراحت:
در ساعات باقی مانده از روز پس از عمل جراحی ، دراز کشیده و استراحت کنید، سر خود را کمی بالاتر قرار دهید.
فعالیت بدنی خود را محدود کند، از انجام تمرینات ورزشی شدید تا ۴۸ ساعت پس از جراحی ایمپلنت دندانى بپرهیزید . ٢-یخ:
در اسرع وقت، یک کیسه یخ(دور کیسه پارچه بپیچید) را بر روی صورت خود در محل عمل قرار دهید بطور متناوب ۱۰ دقیقه یخ را بر روی صورت خود نگهدارید و ۱۰ دقیقه آنرا بردارید.

استفاده از بسته یخ برای ۲۴-۴۸ ساعت اول پس از عمل جراحی به راحتی شما و به حداقل رساندن تورم کمک خواهد کرد. ۳ روز بعد از جراحی، گرمای مرطوب می تواند به کمتر شدن ناراحتی شما کمک کند.

٣-دارو:
پس از قرار دادن ایمپلنت، بیمار دچار احساس درد و ناراحتی خواهد شد. میزان درد معمولا خفیف است. در حالت ایده آل، داروهای ضد درد- مانند Tylenol, Nuprin, Advil یا داروهای ضد درد غیرآسپرینی- باید قبل از برطرف شدن بی حسی استفاده شوند. اگر شخص دیگری قرار است شما را به خانه برگرداند، می توانید داروهای ضد درد خود را در مطب بلافاصله پس از جراحی مصرف کنید(دو عدد یکجا) و پس از آن هر ۳ تا ۴ ساعت یکبار مصرف دارو را تا هنگام خواب ادامه دهید. اگر داروی ضد درد قبل از زمانی که انتظار می رود، بی تاثیر شود، شما می توانید به جای آن، از ایبوپروفن هر دو ساعت یکبار استفاده کنید. برای افراد بالغ، مصرف ایبوپروفن نباید از ۸۰۰ میلی گرم سه بار در روز تجاوز کند. داروهای مسکن به طور منظم به مدت ۲ روز باید مصرف شوند. شدت درد در مدت چند روز کاهش می یابد. چنانچه درد پس از چند روز بیشتر شود، بیمار باید با جراح خود تماس بگیرد.

٤-انتى بیوتیک:
اگر آنتی بیوتیک برای شما تجویز شده است، بر طبق دستور تا انتها انتى بیوتیک را مصرف کنید .

٥-بهداشت دهان:
بیمار نباید از مسواک و نخ دندان در روز اول پس از عمل جراحی استفاده کند، دهان خود را نشوید یا تف نکند. شستشوی دهان را بر طبق نسخه با یک دهانشویه بمیزان سر بطری حاوی کلروهگزیدین دو بار در روز صبح و عصر به مدت ۳۰ ثانیه آغاز کند و تا یک هفته ادامه دهد. دهان خود را به مدت ۲ روز با شدت نشوید. از آب نمک رقیق برای شستشو و خارج کردن بقایای مواد غذایی از دهان استفاده کند.
٦-غذا خوردن:
بعد از جراحی ایمپلنت بیمار باید از خوردن هر نوع ماده ی غذایی تا زمانی که اثر بی حسی موضعی از بین نرفته است، اجتناب کند. بعد از برطرف شدن بی حسی از مواد غذایی سرد مانند بستنی استفاده نماید اما در طول ۲۴ ساعت اول بعد از عمل جراحی، بیمار باید از نوشیدن مایعات و مواد غذایی گرم اجتناب کند .پس از گذشت چند ساعت از جراحی از غذاهای نرم اما سرد مانند ماست، پوره ی سیب زمینی و سوپ استفاده کند . از خوردن غذاهای پرادویه، بسیار داغ، بسیار سرد و غذاهای اسیدی مانند پرتقال و گوجه فرنگی اجتناب کند.
٧-خون ریزی:
مقداری نشت خون برای ۲۴ ساعت اول پس از عمل جراحی طبیعی است، برای کنترل خونریزی، بیمار می تواند یک گاز استریل را برای ۳۰ دقیقه در محل جراحی فشار دهد. اگر خونریزی متوقف نشد و یا شدت یافت، با یک گاز مرطوب یا چای کیسه ای گرم و مرطوب بر روی منطقه برای مدت ۳۰ دقیقه فشار وارد کند. اگر خونریزی بیش از ۲ روز ادامه یافت، با دندانپزشک خود مشورت کند.

٨-تورم
تورم یک اتفاق عادی پس از جراحی ایمپلنت دندانی است. ورم در ناحیه ی عمل، بعد از یک یا دو روز برجسته تر می شود اما پس از ۴۸ ساعت، کاهش خواهد یافت. تورم را می توان با اعمال سرمای متناوب در ۲۴ ساعت اول و شستشو با آب نمک رقیق پس از گذشت ۲۴ ساعت از جراحی، کاهش داد. بیمار باید سر خود را برای ۲۴ تا ۴۸ ساعت اول پس از جراحی ایمپلنت دندانی بالا نگه دارد. این کار به کاهش تورم و خونریزی کمک می کند. بیمار باید از اخلال در ناحیه ی جراحی با زبان یا انگشتان اجتناب کند.چنانچه درد یا تورم پس از گذشت ۳ تا ۴ روز از جراحی، همچنان ادامه یافت و با تب همراه بود، با دندانپزشک خود تماس گیرید. ٩-سیگارکشیدن:
ما به شدت کشیدن سیگار را بعد از عمل جراحی را منع می کنیم. سیگار کشیدن بهبود و ترمیم را به تاخیر می اندازد و سبب افزایش ناراحتی و درد می شود و ممکن است به خونریزی و ایجاد عفونت در محل جراحی، دامن زند. کشیدن سیگار عامل مهم افزایش شدت و گسترش بیماری های لثه است و بشدت نتایج درمانهای جراحی و غیر جراحی را تحت تاثیر قرار مى دهد .