انواع مواد مورد استفاده براى پر كردن دندانها كدام است؟

انواع مواد مورد استفاده براى پر كردن دندانها كدام است؟آمالگام

ترکیبی از نقره، قلع، روی، مس و جیوه می باشد. جیوه تقریبا 50 درصد از این ترکیب را تشکیل می دهد. میزان ماندگار پر کردن دندان با آمالگام حداقل 10 سال یا بیشتر می باشد.

آمالگام هنوز یکی از ارزان‌ترین و مقاوم‌ترین مواد پر کردن دندان است که به دلیل تیره شدن رنگ فلز به مرور زمان طرفدار زیادی ندارد. به علاوه برای استفاده از آمالگام باید بخش سالم دندان نیز تراشیده شود تا بتوان ماده را به خوبی به دندان چسباند. همچنین چون آمالگام از فلز ساخته می‌شود، احتمال بروز حساسیت به سرما و گرما را نیز به دنبال دارد.

انواع مواد مورد استفاده براى پر كردن دندانها كدام است؟کامپوزيت رزين

ترمیم دندان مواد رزین کامپوزیت دندان که به آن پر کردن دندان با مواد سفید نیز می گویند، ترکیبی از پلاستیک و ذرات شیشه ای ریز می باشد. میزان ماندگاری پر کردن دندان با کامپوزیت حداقل 5 سال می باشد.

ظاهری شبیه به دندان طبیعی ایجاد می‌کند و در صورت استفاده از آن لازم نیست بخش سالم دندان برای چسباندن آن تراشیده شود. کامپوزیت برخلاف فلز دچار خوردگی یا تغییر رنگ نمی‌شود. چسباندن این ماده به دندان آن را مقاوم‌تر می‌کند و انتخابی مناسب برای ترمیم پوسیدگی‌های کوچک به شمار می‌آید.

انواع مواد مورد استفاده براى پر كردن دندانها كدام است؟سراميک

سرامیک ها که اغلب از چینی ساخته می شود نسبت به مواد رزین کامپوزیت دندان به لکه افتادن مقاوم تر هستند، اما ساینده تر نیز هستند. این ماده عموما بیش از 15 سال ماندگاری دارد و قیمت پر کردن دندان با این روش زیاد می باشد.

انواع مواد مورد استفاده براى پر كردن دندانها كدام است؟طلا

طلا گران‌ترین ماده برای پر کردن دندان است و تنها زمانی به کار برده می‌شود که استحکام بسیار بالا مد نظر باشد. ترمیم طلایی مشابه ترمیم سرامیکی در لابراتوار آماده می‌شود و به افرادی پیشنهاد می‌شود که می‌خواهند پرکردگی مقاوم در برابر تغییر رنگ و خوردگی داشته باشند. طلا اجازه نمی‌دهد آب دهان ، باکتری و ذرات غذا طلا در سوراخ ناشی از پوسیدگی نفوذ کنند. معایب پر کردن با طلا آشکار است، این انتخاب هزینه سنگینی دارد و رنگ زرین آن کاملاً مشخص است.

این صفحه خوب بود؟ post
باز کردن چت
1
سلام چطور می تونم کمکتون کنم؟