آفت دهان

آفت دهان یک ضایعه دردناک عصبیست که در بافت دهان ، زبان و لثه ظاهر می شود ، دقیقا  دلیل به وجود آمدن آن مشخص نیست اما برخی آن را به خودایمنی بدن انسان ارتباط می دهند.

موارد بسیاری در جهان هستی وجود دارند که برای بشر هنوز ناشناخته هستند، مانند درمان سرطان ، نحوه به وجود آمدن زمین، زنده کردن انسان ، طولانی کردن عمر انسان و حتی اینکه چرا آفت ایجاد می شود و درمان آن چیست ، من نویسنده این مطلب نیز گاهی درگیر این ضایعه می شوم و معمولا بدترین حالت های آن را هم تجربه کرده ام.

چیزی که مشخص است آفت ویروسی نیست و قابلیت سرایت ندارد ، اما عامل ژنتیکی آن ثابت شده است.

آفت در دوره ای حدود یک ماه فرد را درگیر می کند و بعد از آن بدون حتی اقدام به درمان بهبود پیدا می کند.

انواع آفت

زخم ویروس هرپس (تبخال)
زخم مینور (کوچک)
زخم ماژور (بزرگ)

علائم و نشانه‌های آفت دهان

بیشترین چیزی که نشان دهنده آفت است سوزش و درد ناحیه درگیر است گاهی اوقات درد در ناحیه صورت و چشم ها دیده می شود ، همچنین ظاهر هاله ای سفید رنگ و مرکز قرمز رنگ از نشانه های آن است.

معمولا با خوردن غذای چرب درد تسکین پیدا می کنم اما پس از پایان غذا خوردن مجددا درد آن شروع می شود ، این ضایعه گاهی اوقات به ورم و التهاب درناک تر شده و غیر قابل تحمل می شود. در اینگونه موارد باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

معمولا عوامل استرسی ، احساسی و جسم خارجی باعث درگیر شدن فرد با آفت می شود.

درمان آفت دهان

آفت دهان درمان با لیزر

اگر هر یک از شرایط زیر را در هنگام آفت دهان دارید بهتر است به دندانپزشکی مراجعه کنید. معمولا هنگام آفت جای نگرانی نیست اما جهت اطمینان از سرطانی نبودن آفت حتما به دندانپزشکی مراجعه نماید.

اگر پس از سه هفته از بین نرفت

احساس بد حالی و بی حوصلگی

تکرار مجدد آفت دهان

اگر آفت دهان بسیار بزرگ باشد

تکرار آفت قبل از بهبود آفت قبلی

زخم بدون درد

افزایش آفت تا لب

متوقف نشدن درد ناشی از آفت دهانی

مشکل در خوردن و آشامیدن

اسهال و تب بالا

درمان سریع آفت دهان در دندانپزشکی با لیزر

درمان آفت دهان با لیزر دندانپزشکی ، کمتر از چند دقیقه ، در کلینیک دندانپزشکی دکتر مهرداد فلاح امکانپذیر است.

2.2/5 – (12 امتیاز)