کامپوزیت دندان
کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان

کامپوزیت دندان یک روش زیبایی و درمانی در دندانپزشکی زیبایی است که توسط متخصص ترمیمی و زیبایی با مواد کامپوزیتی انجام می گیرد. درمان کامپوزیت دندان ها تا به امروز رضایت بسیاری از افرادی که تمایل داشتند لبخندی زیبا را در زمانی کوتاه صاحب شوند را جلب نموده است. در واقع زیبایی دندان با کامپوزیت چندین برابر می شود. اگر میخواهید در مورد کامپوزیت دندان بیشتر بدانید با ما همراه باشید.

کامپوزیت
کامپوزیت دندان

دیگر زیبایی دندان ها ، آرزویی تنها نیست و امروزه می توان با کمک پیشرفت هایی که در علم دندان پزشکی صورت گرفته دندان هایی زیبا را تصاحب کرد. کامپوزیت دندان تنها یکی از موارد انجام پذیر در جهت زیبا سازی دندان ها می باشد ، درمان های حرفه ای دیگر نظیر لمینت دندان ، بلیچینگ و ارتودنسی نیز به اندازه کامپوزیت کردن دندان ها قدرتمند و کاربردی هستند.

اگر کامپوزیت را به صورت صحیح و درست برروی دندان قرار گیرد هیچ گونه آسیبی را به همراه ندارد. آسیب رساندن به دندان با فاکتور های زیادی همراه است. در این مطلب، کاربردها و تاثیرات کامپوزیت دندان درج شده است که در مورد آن بحث خواهیم کرد.

کامپوزیت دندان چیست؟

کامپوزیت دندان چیست؟ یکی دیگر از نام های کامپوزیت دندان، لمینت کامپوزیتی است که بر روی سطح خارجی دندان گذاشته می شود. این ماده تناژ رنگی مختلفی از سفید را دارد. این به این معنی است که شما می توانید با در نظر گرفتن رنگ پوست و یا دیگر دندان ها، رنگ مور نظر خود را انتخاب کنید و این به طبیعی بودن آن کمک می کند. در واقع شما می توانید رنگ دندانهای خود را از بین طیف وسیعی از رنگ ها شامل رنگ های طبیعی تا رنگ های بلیچ و سوپر بلیچ انتخاب کنید.

ونییر ها ی کامپوزیتی پوسته های نازکی از جنس کامپوزیت (رزین) هستند که به منظور اصلاح شکل و فرم و رنگ دندان ، توسط دندانپزشک متخصص زیبایی، مستقیما روی سطح خارجی و لبه ی دندان های طبیعی فرد کار می شود.

در کلینیک دندانپزشکی دکتر مهرداد فلاح از بهترین برند کامپوزیت دندان استفاده می شود.

کاربرد کامپوزیت دندان

کامپوزیت ونیر کاربرد زیبایی و درمانی دارد. از نظر زیبایی می توان با این روش رنگ، شکل و فرم و یا دیاستم (فاصله ی بین دندانی) را اصلاح کرد. از نظر درمانی، کامپوزیت ونییر یکی از درمانهای مناسب برای افرادی است که نقص مینای دندان داردند و یا به دلایل مختلف مانند کهولت سن یا دندان قروچه دچار سایش لبه ی دندانها شده اند و از حساسیت دندانی رنج میبرند.

تفاوت لمینت و کامپوزیت دندان

معمولا کامپوزیت هیچ احتیاجی به تراشیدن دندان ندارد ولی در لمینیت به مقدار کم باید دندان ها تراش داده شود. کامپوزیت برای افراد محافظه کارتر که تمایل دارند دستکاری کمتری روی دندانهایشان انجام شود بسیار مناسب است چون که قابلیت برگشت را دارد

کامپوزیت دندان

کامپوزیت در یک مرحله در مطب انجام می شود ولی لمینیت نیاز به قالب گیری و ارسال به لابراتوار دارد پس زمانبرتر است. به طور متوسط مدت زمان درمان از معاینه تا قالبگیری به جهت موکاپ لمینیت حدود 3 هفته به طول می انجامد.

از نظر قدرت و مقاومت لمینیت از کامپوزیت دندان بسیار بادوام تر می باشد. البته این به این معنی نیست که از لمینیت ها نباید مراقبت کرد. لمینیت سرامیکی رنگ پذیری کمتری نسبت به لمینیت کامپوزیت دارد و این به دلیل لعاب سطحی لمینیت است.

مراحل کامپوزیت دندان

اولین مرحله معاینه حضوری و بررسی وضعیت دندانها و مطلع شدن از خواسته های بیمار و توقع او از نتیجه ی درمان می باشد. بر خلاف تصورات ، این مرحله بسیار با اهمیت است. چون که ممکن است کامپوزیت برای همه افراد قابل اجرا نباشد. گر چه بعضی از دندان پزشکان این کار را انجام می دهند که معمولا منجر به التهاب و عفونت لثه شده و سلامت دندانها را به خطر می اندازد، به علاوه از نظر زیبایی نیز رضایت بیمار را جلب نخواهد کرد.

در مرحله اول یعنی معاینه، وضعیت دندان ها، رابطه فک بالا و پایین نسبت به هم و موقعیت قرار گرفتن دندان ها نسبت به لب ها و یک سوم تحتانی صورت به دست پزشک متخصص مورد بررسی قرار می گیرد. در مورد محدودیت های درمتن به بیمار توضیح داده می شود که کدام یک از خواسته های او قابل انجام و کدام قابل اصلاح نیست.

کامپوزیت دندان چقدر طول میکشد؟

در مرحله ی بعد اگر بیمار شرایط درمان را داشته باشد، کار کامپوزیت ونییر هر فک (8 تا 10 دندان) در یک جلسه (حدودا 6 ساعت) در مطب دندانپزشکی و مستقیما توسط دندانپزشک متخصص زیبایی روی سطح خارجی دندانهای بیمار کار می شود.

طول عمر کامپوزیت دندان

کار کامپوزیت ونییر تاریخ انقضا ندارد و باید گفت که طول عمر کامپوزیت ونییر بستگی به مراقبت های بهداشتی و تغذیه ای بیمار دارد.

البته کیفیت موادی که برای درمان مصرف می شود و اصول کار دندانپزشک بسیار در طول عمر دندان موثر می باشد. ولی بعد از آن این شما هستید که باید برای حفظ سلامتی آن ها کوشا باشید. مراقبت شما از دندان هایتان مساوی است با زیبایی بیشتر آن ها

طبق تحقیقات انجام شده طول عمر مفید کامپوزیت بین 5 تا 8 سال است که با مراقبت های بهداشتی و تغذیه ای بیمار می تواند تا بیش از ده سال هم ماندگاری داشته باشد.

علاوه بر این کامپوزیت ها قابل پالیش هستند. با پالیش کردن می توانید دندان ها را تا مقدار زیادی به حالت اول برگردانید و اگر رنگی ناشی از مواد غذایی روی کامپوزیت نشسته باشد پاک می شود.

یک متخصص کامپوزیت دندان تا حد زیادی در طول عمر کامپوزیت نقش دارد.

کامپوزیت دندان

هزینه کامپوزیت دندان

قیمت های مختلف کامپوزیت ها بحث چالش برانگیزی است. البته ما می دانیم که قیمت بالا نشانه کیفیت بالا آن نیست ولی باید بدانید که قیمت پایین هم نشانه بی کیفیتی محصول است. ولی در بعضی از این موارد استثنا وجود دارد. یک دندانپزشک متخصص می تواند ضمانت سلامت لثه و دندان هایتان و کیفیت کار را بکند. پزشکان متخصص برای سفید کردن دندان ها با این روش هزینه بیشتری نسبت به پزشکان عمومی دارند.

شما می توانید با اعتبار سنجی مطب و دیدن نمونه کارهای پزشک از آن اطمینان خاطر پیدا کنید. در صورتی که شما یک پزشک خوب را انتخاب نکنید احتمال عوارض لمینت کامپوزیت بسیار زیاد است. یکی از این عوارض بعد از انجام کامپوزیت دندان التهاب لثه و بو گرفتن دهان می باشد. این عارضه در صورت انجام ندادن اصول علمی و دقیق اتفاق می افتد.

آیا شما کاندیدای مناسبی برای کامپوزیت دندان هستید؟

این مسئله پس از معاینه ی حضوری و بررسی توسط دندانپزشک مشخص می شود. در واقع موارد مشخصی وجود دارد که می تواند شما را در دسته ی افرادی قرار دهد که کاندیدای مناسبی برای انجام کامپوزیت دندان نیستند. مثلا اگر بهم ریختگی دندان ها بیش ار حد باشد، معمولا بیمار برای انجام درمان ارتودنسی ارجاع داده می شود و یا در موارد وجود مشکلات فکی مانند کج بودن پلن فک یا میدلاین و یا عدم موقعیت مناسب دو فک نسبت به هم، از مواردی است که کامپوزیت ونییر قابل انجام نیست.

کامپوزیت دندان

آیا کامپوزیت، دندان ها را برجسته می کند؟

درست است که کامپوزیت یک لایه نازک است ولی می تواند تا حدی نمایش دندانها را بیشتر کند زیرا اکثر افرادی که می خواهند کار کامپوزیت ونییر انجام دهند تمایل دارند تا رنگ دندانهایشان را سفید تر و روشن تر کنند، و بطور کلی، اجسام سفید نمایش بیشتری دارند.

 به همین خاطر است که ما تاکید داریم که حتما پزشک متخصص باید قبل از هر کاری دندان هایتان را معاینه کند و اگر دندان های شما موقع معاینه مقداری جلو باشد برای کامپوزیت کردن مناسب نیستید.

مراقبت های پس از کامپوزیت دندان

در بالا بسیار تاکید کردیم که سلامت دندان ها به شما بسیار بستگی دارد و باید به آن اهمیت دهید. در ضمن خوراکی هایی که سفت هستند بی هیچ عنوان برای دندان های کامپوزیت شده مناسب نیستند.

علاوه بر مراقبت های بهداشتی که شامل مسواک و نخ دندان است باید مراقبت های تغذیه ای هم رعایت نمایید. به این معنا که از مصرف مواد سخت و خشک مانند تخمه، ته دیگ و شکستن آجیل و هسته ی میوه ها با دندان بپرهیزید. ولی گاز زدن سیب، هویج و یا ساندویچ بلامانع است.

ارتودنسی یا کامپوزیت ونییر؟

در بالا به این موضوع اشاره کردیم که انجام کامپوزیت دندان می تواند مشکلات جزئی را برطرف کند مثل فاصله بین دندان ها. با این مواد می توانید فاصلا بین دندان ها را پر کنید. ولی اگر بهم ریختگی دندانها بیش از حد مشخصی باشد، نیاز است که ابتدا یک دوره درمان ارتودنسی انجام دهید. زیرا کامپوزیت ونییر یک پوسته ی نازک است که روی دندان قرار میگیرد و قابلیت حرکت دادن موقعیت دندان را ندارد و لذا کامپوزیت ونییر جایگزین درمان ارتودنسی نیست.

چرا باید برای انجام درمان کامپوزیت دندان حتما به نزد پزشک متخصص بروید؟

در واقع این درمان اگر با اصول علمی انجام نشود به احتمال زیاد دچار عوارض جبران ناپذیری می شوید. مثلا در بعضی موارد دیده شده که فردی که عمل کامپوزیت را انجام داده نمی تواند نخ دندان بکشد و در صورتی که به دست افراد ناوارد این کار انجام شود دچار این مشکلات می شوید. اگر بیمار نتواند نخ دندان بکشد این امر باعث التهاب لثه ها می شود و بسیار خطرناک است. پس با این وجود در انتخاب پزشک متخصص کامپوزیت دندان دقت کنید بهترین انتخاب بهترین کیفیت است.

تفاوت کامپوزیت و ایمپلنت چیست؟

ایمپلنت دندان یک روش درمانی برای جایگزین کردن دندان از دست رفته (کشیده شده) است که در اصل نقش خود دندان را ایفا می کند. در مقابل کامپوزیت جایگزین دندان کشیده شده نیست بلکه روی دندانهای طبیعی فرد کار می شود.

قطعا داشتن لبخندی دلنشین ، دندانهای سفید ، مرتب و زیبا ضمن افزایش پتانسیل های زیبایی صورت به اعتماد به نفس شما کمک می کند و جایگاه اجتماعی شما را افزایش می دهد.

کامپوزیت دندان جهت طرح لبخند

بیشترین کاربرد کامپوزیت دندن ها در اصلاح طرح لبخند است ، همانطور که می دانید ناحیه ی طرح لبخند شامل 8 تا 10 دندان جلویی یا قدامی می باشد ، در هر حال کامپوزیت کردن دندان ها می تواند شامل افزایش تاج دندان و بستن فاصله میان دندان ها، اصلاح شکل و فرم و رنگ دندان باشد.

انواع طرح لبخند

در انواع طرح لبخند کامپوزیت دندان به چه صورت است؟ می توان با توجه به سلیقه مراجعه کننده انتخاب کرد که چه استایلی مناسب است. مثلا طرح کامپوزیت دندان مردانه که بیشتر آقایان درخواست می کنند.

Enhanced : بلند بودن دو دندان جلو نسبت به دندان های کناری لبخند شما را جوان و پر نشاط نشان خواهد داد.

Hollywood : قرار گیری دو دندان جلویی یا قدامی در یک خط مستقیم ، بلوغ و عقل را القا می کند.

Oval : کاربرد این روش در افرادی که صورت گرد و یا لبهای برجسته دارند جلوه می کند.

مرکز دندانپزشکی زیبایی دکتر مهرداد فلاح یکی از مجهز ترین کلینیک دندانپزشکی زیبایی با استفاده از مواد درجه یک کامپوزیت ونیر و در اختیار داشتن متخصصین حرفه ای بهترین تجربه را از درمان های دندانپزشکی به شما تقدیم می کنم.

کامپوزیت دندان
4.2/5 – (5 امتیاز)

دیدگاه‌ها

6 پاسخ به “کامپوزیت دندان”

  1. سلام من 27 سالمه. آیا برای کامپوزیت دندان زود نیست؟؟؟ حدود هزینشو میتونید بگید؟

    1. دکتر مهرداد فلاح نیم‌رخ
      دکتر مهرداد فلاح

      سلام، خیر سن مناسبی برای انجام کامپوزیت دندان انتخاب کردید، برای اطلاع از هزینه لطفا با شماره ٢٢٨٦٠٥٥٠-۰۲۱ تماس بگیرید

  2. سلام
    میشه برای کامپوزیت از تعداد دندان های کم تر هم استفاده کرد؟
    مثلا فقط دندان های جلویی

    1. دکتر مهرداد فلاح نیم‌رخ
      دکتر مهرداد فلاح

      بله

  3. سلام میشه بجای روکش کامپوزیت کرد

    1. دکتر مهرداد فلاح نیم‌رخ
      دکتر مهرداد فلاح

      سلام خیر
      معمولا دندانهایی روکش می شوند که نسج زیادی از بافت دندان از دست رفته و یا دندان عصب کشی شده است. در این شرایط برای ایجاد استحکام بیشتر تاج دندان از روکش استفاده می شود. و اگر دندانی تحت صلاح دید دندانپزشک نیاز به روکش دارد، نمی تواند کامپوزیت شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن چت
1
سلام چطور می تونم کمکتون کنم؟