روکش دندان
روکش دندان

روکش دندان

روکش دندان کلاهکی است که بر روی دندان قرار داده می‌شود تا از نظر عملکرد جایگزین تاج دندان شود. برای روکش کردن دندان باید بخش زیادی از دندان تراشیده شود تا روکش بر روی آن چسبانده شود.

مهم‌ترین مزیت روکش دندان، تقویت ساختار آسیب دیده و تضعیف ‌شده دندان است به این معنی که دندان‌هایی که دچار شکستگی گسترده‌ شده ‌اند با کمک روکش پورسلن محافظت شده و از فروپاشی آنها جلوگیری می‌شود.

روکش دندان ها

روکش دندان همانند باندینگ و لمینت، ممکن است برای سفید کردن، لب پر شدگی و شکستگی، اصلاح کجی و ناهمراستایی دندان‌ها و یا بستن فاصله بین دندان‌ها استفاده شود. اما توجه داشته باشید برای روکش کردن دندان باید تراشیده شود بنابراین ساختار آن تضعیف می‌گردد. به همین خاطر برای مواردی که می‌توان از لمینت استفاده کرد اصلاً روکش کردن توصیه نمی‌شود.

طول درمان روکش نیز مانند لمینت دندان به حدود پنج هفته زمان نیاز دارد و مراحل شامل : ویزیت اولیه ، تراش و قالبگیری از دندانها، ارسال به لابراتوار و ساخته شدن روکش ها ، امتحان و پرو روکش های ساخته شده در دهان بیمار، ارسال مجدد برای انجام اصلاحات و در نهایت جلسه ی تحویل روکش ها به بیمار می باشد.

روکش دندان یک ساختار توخالی و کلاه مانند است که روی سطح دنان قرار میگیرد و دندان را پوشش میدهد. برای برای دندانهایی که به دلیل پوسیدگی زیاد درمان ریشه {عصب کشی} شده اند مناسب است که باعث افزایش مقاومت دندان عصب کشی شده میشود.

انواع روکش دندان

  • روکش معمولی یا پی اف ام
  • روکش زیرکونیا
  • روکش ایمکس

روکش معمولی از فریم فلزی و رویه سرامیکی دارند. سرامیکی که روی فلز متصل است شبیه به رنگ دندان طبیعی هست و عمر بالایی دارد.

مزایای روکش پی اف ام یا معمولی

اگر مراقبت وبهداشت دهان و دندان خوبی داشته باشید میتوانید تا چندین سال از مزایای حاصل از این نوع روکش بهرمند شوید.

روکش پی اف ام از استحکام بالای برخوردار است و به همین دلیل برای دندان های آسیاب که برای جویدن هستند گزینه مناسبتری نسبت به روکشهای دیگر هستند.
روکشهای پی اف ام از عمربالایی برخوردار هستن.

معایب روکش پی اف ام

اگرچه این روکش طول عمر بالایی دارد اما از لحاظ زیبایی ممکن است به طور کامل نتواند رضایت بخش باشد.

  • معمولا این نوع روکش بعداز مدتی باعث کبودی و پلاک در لثه و اطراف روکش میشود.
  • این روکش به دلیل اینکه نمبتواند نور را از خود عبور دهد ممکن است کمی تیره بنظر برسد.
  • از دیگر معایب این نوع روکش به عقب رفتگی لثه میتوان اشاره کرد.

روکش زیرکونیا

روکش زیرکونیا فلزی بسیار سخت با رنگی روشن است. این روکشها نسبت به روکشهای معمولی یا پی اف ام هماهنگی بیشتری با دندانهای طبیعی دارد، چراکه میتوان رنگ هماهنگ و مناسب با سایر دندانها را انتخاب کرد و بخاطر شفاف بودن میتواند حس طبیعی بودن را القا کند. همچنین این نوع روکش باعث حساسیت لثه نمیشود.

روکش زیرکونیا به دلیل استحکام بالا مورد توجه دندان پزشکان است که این استحکام بالا باعث عمر طولانی روکش در برابر آسیب های احتمالی دارد.

مزایای روکش زیر کونیا

نسبت به لثه ها واکنش خوبی دارند و در بیمارانی که دچار التهاب لثه ناشی از روکش پی اف ام یا روکش فلزی هستند بسیار مناسب است.
این نوع روکش به خوبی روی سطح دندان قرار میگیرد ولبه های آن زیر لثه مشخص نیست.

روکش دندان ایمپلنت
روکش دندان
روکش دندانی

روکش ایمکس

این نوع روکش ثابت تمام سرامیک میباشد که جنس آن از لیتیوم دی سیلکات است.
روکش ایمکس سک روش نوین و امروزی میباشد که به دلیل استحکام بالا,زیبایی وطول عمر عالی دارای طرفداران زیادی است.
روکشهای ایمکس از جنس شیشه وسرامیک هستند که بهمین دلیل معمولا برای دندانهای جلویی و برای زیبایی بکار برده میشود.اما به دلیل درخشندگی زیاد مقاومت بالایی ندارند و برای دندانهای آسیاب وخلفی که برای جویدن هستند مناسب نیست.

مزایای روکش های ایمکس

روکش های ایمکس دارای هماهنگی عالی و بالا با دندانهای طبیعی هستند.

این نوع روکش ها به دلیل شفافیت و درخشندگی برای زیبایی دندانهای جلویی گزینه بسیار مناسبی هستند.

در روکشهای ایمکس به دلیل سرامیکی بودن استحکام زیادی وجود دارد و به راحتی دچار ترک خوردگی و شکسته شدن نمیشوند.


*معایب:

روکشهای ایمکس برای دندانهای خلفی و آسیاب مناسب نیستند.
این روکش ها ممکن است در مرحله نصب باعث شکستگی شود چون ضخامت کمی دارد.
روکشهای ایمکس دارای قیمت نسبتا بالایی هستند.
این روکش ها نمیتواند زیاد بهم ریختگی دندانها را اصلاح کند.
به دلیل شفافیت بالا مناسب دندانهایی که تیره هستند نیستند.

عمر روکش دندان

طول عمر روکش دندان

روکش دندان با دوام است و از جمله درمان های بلند مدت  در دندانپزشکی محسوب می شود.

اگر چه پرسلن دندانی با دوام است، اما طول عمر یک تاج تا حد زیادی متکی بر میزان مراقبت و عادت های بهداشت دهان و دندان است و با رعایت مواردی می توان طول عمر روکش دندان را افزایش داد.

عادت های بد هنگام استفاده از روکش دندان

از این عادت های بد هنگام استفاده از روکش دندان خودداری کنید:

خوردن ناخن ها، جویدن یخ و باز کردن بسته بندی پلاستیکی با دندان ها

در نهایت برای تصمیم ‌گیری در مورد روش زیبایی دندان‌ها و لبخند یا اصلاح عیوب دندان، باید بر اساس معایب و مزایای هر روش و با توجه به شرایط خود تصمیم‌ گیری نمایید.

لمینت دندان یکی از محبوب‌ترین روش‌های زیبایی لبخند و دندان‌ها است که روز به روز با تکنولوژی‌های جدید بهتر و بهتر می‌شود ولی روکش دندان نیز از درمان های بسیار کاربردی و با مقاومت و ماندگاری بالا محسوب می شود که بیشتر مناسب افرادی با دندانهای آسیب دیده، دارای پوسیدگی های وسیع یا شکستگی و عصب کشی شده هستند.

طول عمر روکش دندان
نمای پشت روکش
مزیت روکش دندان
نمای روبروی روکش

روکش کردن دندان ، درمان بسیار مؤثری برای ترمیم دندان‌های آسیب دیده و گاهی اوقات زیبایی دندان‌ها است. روکش کردن دندان در مقایسه با روش‌های دیگر مزیت‌های بسیاری دارد. با این حال باید پیش از درمان معایب آن را نیز در نظر بگیرید. در اینجا با معایب و مزایای مهم روکش کردن دندان‌ها آشنا می‌شوید.

مزیت‌های روکش کردن دندان

روکش دندان راه حل مناسبی برای انواع مختلف مشکلات دندانی است. با روکش دندان می‌توان اقدامات زیر را انجام داد:

در شرایطی که دندان به شدت در اثر پوسیدگی صدمه دیده است و ساختار آن تضعیف شده است، تنها با پر کردن دندان نمی‌توان آن را بازسازی کرد چرا که در صورتی که دندان فقط پر شود، خطر شکستن دندان و از دست دادن آن وجود دارد. در موارد پوسیدگی گسترده روکش کردن رویکرد بهتری است.

دندان‌هایی که در اثر ساییدگی و استهلاک صدمه دیده‌ اند و این صدمات همچنان ادامه دارد باید محافظت شوند. روکش از دندان در مقابل ساییدگی بیشتر و گسترش آسیب محافظت می‌کند.

معایب و مزایای روکش دندان

دندانی که عصب ‌کشی شده است صدمه دیده و معمولا نسج زیادی از دست داده است، ساختار آن به شدت تضعیف شده، ترد و شکننده است. اگر این دندان روکش نشود احتمال فروپاشی آن وجود دارد بنابراین با روکش از دندان‌های عصب‌ کشی شده محافظت می‌شود.

در صورتی‌ که دندان نیاز به عصب ‌کشی داشته باشد سوراخی در آن ایجاد می‌شود و محفظه پالپ تخلیه می‌شود. دندانی که عصب ‌کشی شده است صدمه دیده و ساختار آن به شدت تضعیف شده است. اگر این دندان روکش نشود احتمال فروپاشی آن وجود دارد بنابراین با روکش از دندان‌های عصب‌ کشی شده محافظت می‌شود.

در صورتی که دندانتان ترک بزرگی برداشته و یا شکسته است با کمک روکش میتوان یکپارچگی آن را حفظ کرده و از گسترش شکستگی و رسیدن آن به ریشه جلوگیری کرد.

اگر بخواهید با ایمپلنت جای خالی دندان را پر کنید، باید بر روی پایه تیتانیومی ایمپلنت، روکش دندان نصب کنید تا به عنوان تاج مصنوعی عمل کرده و جایگزین دندان از دست ‌رفته شود.

در مواردی که می‌خواهید ظاهر دندان‌ها را تغییر داده و آنها را زیباتر کنید اما مشکلاتی که می‌خواهید پنهان‌ کنید شدید هستند و با درمان‌های محافظه کارانه تر مثل کامپوزیت ونیر و لمینت دندان ماننده باندینگ و لمینت قابل اصلاح نیستند، می‌توانید با روکش به هدف خود رسید. روکش دندان با تغییر شکل، رنگ و فرم دندانها آنها را زیباتر می‌کند.

روکش دندان روش درمانی بلند مدت محسوب می‌شود و از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار است.

معایب روکش کردن دندان

روکش کردن دندان

اگر چه روکش کردن فواید زیادی برای سلامت و زیبایی دندان‌ها دارد اما باید معایب این کار را نیز در نظر داشته باشید. پیش از این که روکش به دندان چسبانده شود باید بخش زیادی از ساختار سالم دندان تراشیده شود تا بتوان بدون افزایش حجم دندان، آن را روکش کرد. به همین علت روکش کردن درمانی غیر قابل بازگشت محسوب می‌شود.

برخی از افراد پس از روکش کردن ممکن است موقتاً احساس درد یا ناراحتی داشته باشند که معمولاً خیلی زود برطرف می‌شود. حساسیت دندان به سرما و گرما نیز از عوارض کوتاه مدت روکش کردن است. برای کاهش حساسیت دندان می‌توانید از خمیر دندان‌های مخصوص دندان‌های حساس استفاده کنید.

مشکل دیگر ممکن است احساس درد یا حساسیت دندان در هنگام جویدن یا تماس دندان‌ها با یکدیگر باشد که در بیشتر موارد علت آن بلند بودن روکش است که باعث فشار آمدن به دندان‌های مقابل می‌شود این مشکل را به راحتی می‌توان با تنظیم ارتفاع روکش، برطرف کرد.

گاهی اوقات ممکن است روکش لب پر شده و یا بشکند. به خصوص روکشهای تمام سرامیکی بیشتر دچار این مشکل می‌شوند. لب پر شدگی های کوچک را می‌توان بدون درآوردن روکش ترمیم کرد اما در صورتی که شکستگی در چند جای روکش باشد یا بزرگ باشد باید روکش تعویض شود.

در برخی بیماران چسبی که برای چسباندن روکش استفاده شده است ممکن است شسته شده و خارج شود. در نتیجه روکش شل شده و امکان نفوذ باکتری‌ها به فضای زیر آن و پوسیدگی دندان فراهم می‌شود. گاهی اوقات هم ممکن است روکش کامل از دندان جدا شود در این شرایط می توان روکش قبلی را دوباره روی دندان باند کرد و یا روکش جدید ساخته شود.

روکش دندان

در موارد نادر واکنش آلرژی به روکش ممکن است تجربه شود.

روکش دندان هزینه بیشتری نسبت به درمان‌های دیگر مانند پر کردن دندان ، کامپوزیت ونیر و لمینت دندان دارد بنابراین هزینه آن را نیز باید در نظر داشته باشید.

روکش کردن دندان برای من لازم است یا نه؟

شرایط هر بیماری متفاوت است و باید تمامی جوانب کار در نظر گرفته شود. مثلاً برای گذاشتن بریج دندان که در دو طرف به روکش دندان متصل است، باید دندان‌های دو طرف جای خالی، تراشیده و روکش شوند. اما اگر نخواهید دندان‌هایتان روکش شوند و شرایط لازم برای کاشت ایمپلنت را نداشته باشید تنها راه باقیمانده دندان مصنوعی است. بنابراین باید معایب دندان مصنوعی در مقایسه با بریج دندان را نیز در نظر داشته باشید نه این که صرفاً به معایب روکش کردن دندان‌ها فکر کنید.

در جلسه ی مشاوره ی حضوری، دندانپزشک پس از بررسی و معاینه ی دندانها با در نظر گرفتن تمام جوانب ، مناسب ترین روش درمان را به شما پیشنهاد خواهند داد.

2.3/5 – (3 امتیاز)
باز کردن چت
1
سلام چطور می تونم کمکتون کنم؟