درد براکت ارتودنسی
درد براکت ارتودنسی

درد براکت ارتودنسی

درد براکت ارتودنسی معمولا طبیعی است ، در واقع این درد نشئت گرفته از یک فشار ملایم و خستگی عضلات فک و لثه است که باعث ناراحتی می شود؛ اگر فکر می کنید درد براکت ارتودنسی شما را کلافه کرده و تحمل آن برایتان ناشدنی است حتما با متخصص ارتودنسی مشورت کنید.

درد براکت ارتودنسی چگونه به وجود می آید و راه های خلاصی از آن چیست؟

در ابتدا که براکت ارتودنسی را در دهان می‌گذارید و همچنین هر بار که آن را تنظیم میکنید، تا چند روز ممکن است دندان‌ها درد بگیرند؛ در اینجا توصیه ‌هایی برای از بین بردن درد براکت آمده است.

1. بی‌ حسی موضعی

یک روش ساده برای برطرف کردن درد براکت این است که از محصولات بی ‌حسی موضعی استفاده کنید؛ مقداری از مواد بی ‌حس کننده را مستقیماً با انگشت بر روی دندان‌ها و لثه بمالید، همچنین می‌توانید با استفاده از گوش پاک کن یا تکه ‌ای پنبه ژل بی حسی را بمالید؛ این مواد باعث کاهش حساسیت دندان و لثه می‌شوند بنابراین دیگر درد و ناراحتی شدیدی حس نمی‌کنید.

2. مسکن

یکی دیگر از روش‌های برطرف کردن درد و ناراحتی براکت، استفاده از مسکن های بدون نسخه است، می‌توانید یک ساعت پیش از مراجعه به ارتودنتیست مسکن مصرف کنید تا درد و ناراحتی کمتری احساس کنید، لازم نیست برای مصرف مسکن صبر کنید تا به خانه برسید و درد شروع شود.

هر دارویی که می‌خواهید مصرف کنید حتماً دستورالعمل استفاده از آن را بخوانید و بدانید، یادتان باشد، نباید داروهای بدون نسخه را مدت زیادی مصرف کنید، بنابراین اگر احساس درد و ناراحتی ظرف چند روز برطرف نشد حتماً به ارتودنتیست مراجعه کنید.

3. کمپرس سرد

سرما دهی موضعی باعث کاهش التهاب و همچنین بی‌ حس شدن دهان می‌شود بنابراین احساس درد کاهش پیدا می‌کند؛ برای این منظور می‌توانید قطعات یخ را داخل دستمالی بپیچید و آن را بر روی دهان خود بگذارید. یادتان باشد حتماً کمپرس سرد را بر روی دهان بگذارید، نباید آن را داخل دهان ببرید.

همچنین می‌توانید از یک لیوان آب یخ برای این منظور استفاده کنید. پس از این که از مطب به خانه بازگشتید، یک لیوان آب یخ درست کنید و آن را بر روی دهان بگذارید تا درد و ناراحتی برطرف شود.

4. غذای نرم

در براکت معمولی محدودیت‌های زیادی برای غذا خوردن ایجاد می‌شود و غذاهایی که ممکن است به براکت صدمه بزند یا به اجزاء براکت گیر کند نباید بخورید. از جمله این مواد می‌توان به آب نبات، آدامس و غذاهای سفت اشاره کرد. پس از این که براکت به دندان‌ها چسبانده شد و پس از هر بار که سیستم براکت سفت می‌شود تا یکی دو روز غذاهای نرم مانند سوپ، آش و پوره سیب ‌زمینی مصرف کنید.

حتی اگر الاینر شفاف (اینویزالاین) گذاشته ‌اید و نگران سفت شدن سیم ارتودنسی نیستید باز هم مدتی طول می‌کشد تا به فشاری که الاینر بر دندانها وارد میکند، عادت کنسد بنابراین در این مدت غذاهای نرم مصرف کنید .

5. موم ارتودنسی

احتمالاً ارتودنتیست کمی موم به شما می‌دهد تا آن را برای محافظت از بافت‌های نرم سطح داخلی گونه و لب‌ها بر روی سیم و زایده های براکت بمالید. موم باعث می‌شود لبه‌ های تیز براکت، دهان را تحریک و زخم نکند. دستورالعمل دقیق استفاده از آن را ارتودنتیست به شما خواهد گفت اما به‌ طور کلی قرار است موم را روی بخش‌هایی از براکت بمالید که دهانتان را اذیت می‌کند. مومهای ارتودنسی غیر سمی هستند بنابراین نگران قورت دادن آن نباشید.

هنگام مسواک زدن یادتان باشد ابتدا مومها را خارج کنید و سپس دندان‌های خود را مسواک بزنید. پس از مسواک زدن مجدداً به براکت موم بمالید.

6. شست ‌و شو با آب گرم

اگر چه سرما دهی موضعی به کاهش درد و ناراحتی کمک می‌کند اما شست‌ و شو با محلول گرم آب نمک هم تأثیر آرام بخشی دارد. محلول آب نمک گرم را در دهان بچرخانید. به این ترتیب هر گونه تحریک و زخم و بریدگی در داخل دهان سریع تر التیام پیدا می‌کند.

7. ماساژ لثه

همان طور که ماساژ دادن شانه‌ها درد و خستگی را از آن‌ها به در می‌کند ماساژ دادن لثه هم تأثیر خوبی در کاهش درد دارد. با ملایمت با کمک یکی از انگشتان خود با حرکات دایره‌ ای لثه را ماساژ بدهید. برای این که تأثیر بیشتری داشته باشد پیش ‌از این کار ابتدا کمی یخ به لثه بمالید. یادتان باشد نباید لثه مدت زیادی در تماس با یخ بماند.

8. حفظ بهداشت دهان

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن تنها برای پیشگیری از پوسیدگی دندان و عفونت لثه نیست بلکه برای برطرف کردن درد و ناراحتی براکت هم مؤثر واقع می‌شود. در دوران درمان با براکت مهم‌ترین چیزی که باید به خاطر داشته باشید این است که در حفظ تمیزی دندان‌ها و براکت کوشا باشید و التهاب لثه و پوسیدگی دندان اتفاق نیفتد. معمولاً ذرات غذا در بین براکت و لا به ‌لای دندان‌ها گیر میکند بنابراین باید برای خارج کردن آنها و تمیز کردن درست دندان دقت بیشتری به خرج بدهید. هر بار که دندان‌های خود را مسواک میزنید حتماً نخ دندان بکشید و از دهان‌شویه استفاده نمایید. بهتر است پس از هر بار غذا خوردن این کارها را انجام دهید.

9. صبر و حوصله

شاید بتوان گفت تاثیرگذارترین نکته برای بیمارانی که درمان طولانی مدت ارتودنسی را می‌خواهند دنبال کنند، صبوری است. هدف اصلی خود را به خاطر داشته باشید و دائماً آن را در ذهن خود مرور کنید تا اندکی درد و ناراحتی چند روز اول براکت کمتر شما را آزار بدهد.

انتخاب درست ارتودنتیست نیز کمک زیادی به سریع تر و اصولی تر بودن درمان ارتودنسی می‌کند. ترجیحاً این کار را نزد ارتودنتیست ماهر و با تجربه انجام دهید که با تمامی جوانب کار آشنایی کافی داشته باشد. یادتان باشد نتایج درمان ارتودنسی به قدری جذاب و رضایت بخش است که ارزش تحمل کمی درد و ناراحتی را دارد.

آن دسته از عزیزانی که ناهنجاری دندانی جزئی دارند می توانند بدون تحمل درد و حتی گذراندن زمان طولانی درمان ارتودنسی از روش های جدید زیبایی دندان ها مانند لمینت دندان و دیگر روش های اصلاح طرح لبخند زیر نظر متخصص ترمیمی و زیبایی ( دکتر مهرداد فلاح ) بهره مند شوند.

4.2/5 – (24 امتیاز)
باز کردن چت
1
سلام چطور می تونم کمکتون کنم؟