پروتز مصنوعی
پروتز مصنوعی

دندان مصنوعی و ایمپلنت جایگزین دندان از دست رفته

ایمپلنت اوردنچر یک گزینه ی درمانی مناسب برای افرادی است که دندانهای خود را از دست داده اند.

بیمارانی که با اوردنچر درمان میشوند عملکرد و کیفیت زندگی بهتری نسبت به بیمارانی که از دندان مصنوعی استفاده میکنند دارند و علاوه بر این، دسترسی بهداشت دهان در مقایسه با پروتز ایمپلنت ثابت آسان تر است.

ایمپلنت

در حالت ایده آل، ایمپلنت ها به طور مساوی در سراسر قوس بی دندانی قرار میگیرند. برای انجام اوردنچر در هر فک نیاز به 8 عدد ایمپلنت داریم که بنا به شرایط میتوان تعداد را تا 4 عدد کاهش داد.

اوردنچر چهار ایمپلنتی

دندان مصنوعی و ایمپلنت یا اوردنچر چهار ایمپلنتی که به آن دندان مصنوعی بر پایه ایمپلنت نیز گفته می‌شود، روشی برای ثابت کردن دندان‌های مصنوعی کامل فک بالا یا پایین به شمار می‌آید. در این روش چهار ایمپلنت دندان (گاهی اوقات شش عدد) در استخوان فک نزدیک به جلوی دهان جایگذاری می‌شود تا به عنوان ستون و قاعده محکمی برای ثابت نگه داشتن دندان مصنوعی عمل کند.

مهم‌ترین فایده این روش این است که افرادی که تراکم استخوان کمتر دارند و نمی‌خواهند پیوند استخوان انجام دهند، می‌توانند با این روش دندان‌های ثابت و محکم داشته باشند.

برای این روش نیاز به چند جلسه مراجعه به دندانپزشک و آماده سازی برای کاشت ایمپلنت و یک جلسه برای جراحی کاشت ایمپلنت و نصب دندان موقتی و چند جلسه دیگر ظرف سه تا شش ماه آینده (پس از جوش خوردن ایمپلنت به استخوان) و در آخر یک جلسه برای نصب دندان مصنوعی است.

یک ‌ست دندان مصنوعی موقتی بلافاصله پس از عمل جراحی کاشت ایمپلنت، بر روی اباتمنت نصب می‌شود. در این مدت باید محدودیت‌هایی در برنامه غذایی داشته باشید تا زمانی که ایمپلنت به استخوان جوش خورده و استخوان کاملاً التیام یابد.

پس از این که اباتمنت بر روی ایمپلنت نصب شد، یکی دو هفته طول می‌کشد تا بافت لثه جوش بخورد و التیام پیدا کند. پس از آن می‌توان دندان مصنوعی جایگزین دندان از دست رفته را بر روی اباتمنت چسباند.

پس از التیام لثه، ابتدا قالب ‌گیری از دندان‌ها انجام می‌شود و از آن برای ساخت پروتز مصنوعی ( روکش دندان شبیه به دندان طبیعی) استفاده می‌شود.

دندان مصنوعی جایگزین دندان از دست رفته ممکن است ثابت یا غیر ثابت (متحرک) و یا ترکیبی از هر دو حالت باشد.

دندان مصنوعی غیر ثابت

این نوع دندان مصنوعی شبیه دندان مصنوعی معمولی است. در این پروتز یک یا چند دندان سفید رنگ مصنوعی بر روی یک قاعده پلاستیکی صورتی رنگ شبیه لثه قرار گرفته ‌اند و یک اسکلت فلزی در زیر آن وجود دارد که به ایمپلنت وصل می‌شود.

طراحی این پروتز مصنوعی به شکلی است که چند گیره دارد که در سر ایمپلنت چفت میشوند و به این ترتیب دندان مصنوعی کاملاً ثابت می‌شود. بیمار میتواند هر زمانی که می‌خواهد دندان مصنوعی خود را در بیاورد اما در حالت عادی دندان مصنوعی بر پایه ایمپلنت هیچ حرکت و لغزشی ندارد.

دندان مصنوعی ثابت

اباتمنت

در این روش دندان مصنوعی به صورت دائمی بر روی اباتمنت به کمک پیچ و یا چسب مخصوص متصل می‌شود. بیمار نمی‌تواند دندان خود را در هنگام خواب و یا برای تمیز کردن دندان‌ها، دربیاورد. در صورتی که از نظر هزینه محدودیتی نداشته باشید می‌توانید با این روش هر چند دندان خود را که می‌خواهید، جایگزین کنید.

در بیشتر موارد بر روی هر ایمپلنت یک روکش دندان مجزا چسبانده می‌شود اما از آنجایی که ایمپلنت دندان کاملاً مقاوم و محکم است می‌توان چند دندان را به یک پایه ایمپلنت وصل کرد (بریج).

اقداماتی که برای افزایش احتمال موفقیت ایمپلنت دندان و افزایش طول عمر آن می‌توانید انجام دهید عبارتند از:

رعایت بهداشت دهان در استفاده از دندان مصنوعی و ایمپلنت

چکاپهای منظم دندانپزشکی که باید سالی دو مرتبه انجام شود

پرهیز از عادات دهانی مضر مانند جویدن اشیای سخت و یا غذاهای سفت که ممکن است باعث شکستن تاج دندان (اعم از مصنوعی و طبیعی) شوند و سیگار کشیدن

درمان دندان قروچه و یا محافظت از دندان‌ها در مقابل آن

این صفحه خوب بود؟ post
باز کردن چت
1
سلام چطور می تونم کمکتون کنم؟