شرایط مختلف پیوند استخوان فک

پیوند استخوان فک : پیوند سینوس

شرایط مختلف پیوند استخوان فک

ناحیه عقب فک بالا بسیار نزدیک به سینوسهای ماگزیلاری قرار دارد. سینوسهای ماگزیلاری فضاهای خالی بزرگی در بالای فک بالا هستند. دندانپزشک معمولا برای بررسی این نواحی عکس پانورامیک پرتوی ایکس میگیرد.

اگر ارتفاع استخوان بین حد بیرونی استخوان و سینوس به اندازه کافی باشد، میتوان در این ناحیه با روشهای استاندارد ایمپلنت جایگذاری کرد.

شرایط مختلف پیوند استخوان فک

آتروفی سینوس پس از کشیدن دندان

اگر از کشیدن یا افتادن دندان مدت طولانی گذشته باشد، ممکن است حفره های سینوسی بزرگتر شده و استخوان این ناحیه تخریب شده باشد. این وضعیت باعث میشود کاشت ایمپلنت دندان مشکل شود. هنگامی که دندانی از ناحیه فک بالا کشیده میشود، ستیغ استخوان فک شروع به جذب شدن و کوچک شدن میکند. به علاوه سینوسها بزرگ تر شده و ممکن است بخش بیشتری از استخوان را از بین ببرند.

شرایط مختلف پیوند استخوان فکعمل لیفت سینوس

روشهای مختلفی برای پیوند سینوس و آماده سازی این ناحیه برای دریافت ایمپلنت وجود دارد. یکی از متداولترین تکنیکهای افزایش استخوان در این ناحیه تکنیک پنجره جانبی است. در این روش بافت لثه برش خورده و بلند میشود تا فضای پنجره مانندی در سمت حفره سینوسی ایجاد شود. سپس از استخوان خود بیمار و یا مواد جایگزین به این ناحیه پیوند میخورد. این عمل 7 ماه تا یک سال پیش از کاشت ایمپلنت باید انجام شود. در عمل لیفت سینوس یک پنجره در سمت ستیغ ایجاد میشود. این ناحیه آماده سازی شده و استخوان به مقدار مورد نظر در سینوسها قرار داده میشود. سپس این منفذ بسته میشود و بافتهای نرم به موقعیت اولیه خود باز میگردند.
شرایط مختلف پیوند استخوان فک

پیوند داخلی سینوس با استفاده از بالن

در این روش سوراخ کوچکی در استخوان ایجاد میشود و یک بالن پر شده با مایع برای بلند کردن غشا استفاده میشود تا فضایی ایجاد شود. سپس این فضا با استخوان خود بیمار یا مواد جایگزین پر میشود. مدتی باید این مواد بمانند تا جوش بخورند تا در مرحله بعد کاشت ایمپلنت انجام شود.
شرایط مختلف پیوند استخوان فک
در بالا دو روش متداول پیوند سینوس ماگزیلاری توضیح داده شد. روشهای دیگری نیز برای انجام این کار وجود دارند که میتوانید از دندانپزشک راجع به آنها سوال کنید تا بهترین گزینه ممکن را انتخاب نمایید.

پیوند استخوان همزمان با کاشت ایمپلنت

پیوند پنجره جانبی سینوس (برای چند دندان)

در این روش کاشت ایمپلنت و پیوند استخوان همزمان انجام میشود. اگر استخوان کافی برای پایدار سازی ایمپلنت وجود داشته باشد (به این معنی که ایمپلنت محکم در استخوان نگه داشته شود و در حین جوش خوردن تکان نخورد)، میتوان همزمان با کاشت ایمپلنت، پیوند پنجره جانبی سینوس را انجام داد.

پیوند داخلی سینوس (برای چند دندان)

شرایط مختلف پیوند استخوان فکیکی دیگر از موارد کاشت ایمپلنتهای دندانی همزمان با پیوند استخوان، پیوند داخلی سینوس است. در صورتی که استخوان کافی برای باثبات نگه داشتن ایمپلنت در جای خود وجود داشته باشد به صورتی که در حین فرایند جوش خوردن تکان نخورد، ایمپلنت در جای خود کاشته شده و همزمان عمل پیوند داخلی سینوس صورت میگیرد.

پیوند یک دندان

پیوند یک دندان با اتوگرافت
شرایط مختلف پیوند استخوان فک

شرایط مختلف پیوند استخوان فک

در موارد شدید از بین رفتن استخوان، ممکن است اتوگرافت انجام شود تا فک آماده دریافت ایمپلنت شود. در این مثال (تصویر بالا) یک قطعه استخوان از پشت فک پایین برداشته شده و در جلوی فک بالا که مدتهاست دندان آن افتاده است، جایگذاری میشود.

پیوند یک دندان با پیچ

شرایط مختلف پیوند استخوان فک

شرایط مختلف پیوند استخوان فکدر این حالت ناحیه مورد نظر با استفاده از آلوگرافت پیوند میخورد به این معنی که استخوان از خود بیمار گرفته نمیشود. این تکنیک نیاز به جراحی دوم را برطرف ساخته و عمل جراحی در آن کم تهاجمی تر است.

پیوند یک دندان با پشتیبانی غشای تیتانیومی

شرایط مختلف پیوند استخوان فکدر برخی شرایط در حین فرایند کشیدن دندان، بخشی از استخوان جدا میشود و نقص شدیدی در استخوان دیده میشود. اگر این ناحیه همزمان با کشیدن دندان پیوند دریافت نکند، ممکن است عواقب شدیدی به دنبال داشته باشد. بعدا این ناحیه نیازمند پیوند زیاد استخوان خواهد بود تا برای کاشت ایمپلنت آماده شود.

پیوند یک دندان همزمان با کاشت ایمپلنت
شرایط مختلف پیوند استخوان فک

گاهی اوقات که کمبود استخوان شدید نیست، میتوان همزمان با کاشت ایمپلنت پیوند را انجام داد. در این شرایط استخوان یا مواد جایگزین استخوان استفاده میشود و طول درمان تا حد قابل توجهی کاهش می یابد چرا که دیگر لازم نیست ماهها منتظر بمانید تا پیوند استخوان جوش بخورد و بعد ایمپلنت بکارید.

پیوند استخوان برای چند دندان

پیوند آنله

شرایط مختلف پیوند استخوان فکاین تصویر یک اتوگرافت را نشان میدهد که در آن بخش بزرگی از استخوان از ناحیه دیگری از بدن خود بیمار گرفته شده و در ناحیه نقص استخوان قرار داده شده است. در چنین شرایطی به احتمال زیاد از استخوان ران بیمار پیوند گرفته میشود چرا که مقدار زیادی استخوان لازم است.

تکنیک جا به جایی عصب

برای اجتناب از عمل پیوند و جراحی دوم، در ناحیه به شدت آتروفی شده میتوان با تغییر آناتومی این ناحیه، شرایطی برای کاشت ایمپلنت ایجاد کرد. در این شرایط فاکتوری که از پایین ایمپلنت را محدود میکند عصب است. به این معنی که چون ارتفاع استخوان کاهش یافته است، عصب بر سر راه ایمپلنت قرار گرفته است بنابراین نمیتوان ایمپلنت معمولی در آن ناحیه جایگذاری کرد. اما اگر بتوانیم عصب را جا به جا کنیم و از سر راه کنار بگذاریم، استخوان برای نگهداری ایمپلنت کافیست. این عمل بسیار دقیق و پیچیده بوده و هر دندانپزشکی از عهده انجام آن بر نمی آید. همچنین خطر صدمه دیدن عصب در این عمل زیاد است.

پیوند آنله با ایمپلنت دندان

شرایط مختلف پیوند استخوان فک

در این شرایط دوباره از استخوان خود بیمار استفاده میکنیم (اتوگرافت) و پیوند را با خودایمپلنت در محل محکم نگه میداریم. ایمپلنتها قطعاتی هستند که میتوان برای محکم نگه داشتن پیوند در ناحیه پیوند خورده از آنها استفاده کرد.

پیوند انحراف استئوژنز

شرایط مختلف پیوند استخوان فک

این عمل با استفاده از یک ابزار گسترش دهنده انجام میشود. قطعه ای از استخوان بریده شده و سپس به کمک یک ابزار در جای خود نگه داشته میشود تا به تدریج رشد کرده و گسترش یابد. ناحیه بین دو این دو بخش با استخوان جدید پر میشود. ارتفاع استخوان جدید برای کاشتن ایمپلنت دندان مناسب خواهد بود. این تکنیک را معدودی از دندانپزشکان انجام میدهند اما نتایج آن عالی است.

پیوند استخوان با براکت ارتودنسی

بهبود استخوان عمودی ارتودنسی
شرایط مختلف پیوند استخوان فکشرایط مختلف پیوند استخوان فکبهبود استخوان عمودی:

هنگامی که کمبود استخوان و کاهش ارتفاع استخوان در اطراف یک دندان بدیهیست، در شرایطی که براکت ارتودنسی برای حرکت دادن دندانها و صاف و ردیف کردن آنها در دهان قرار دارد درمان استاندارد شامل کشیدن دندان، پیوند استخوان و سپس کاشت ایمپلنت در موقعیت مطلوب است. در بیشتر موارد در صورتی که این کار به درستی انجام شود، معمولا استخوان همراه با دندان حرکت میکند. این مزیت به ما امکان میدهد بتوانیم پیوند ارتودنسی را در برخی شرایط که استخوان ضعیف است یا نقص دارد، انجام دهیم.

در تصویر بالا دندان جلو دچار بیماری لثه شده و به همین علت مقدار زیادی از استخوان تکیه گاه خود را از دست داده است. با بیرون کشیدن تدریجی این دندان با براکت، سطح استخوان نیز به تدریج به موقعیت مورد نظر جا به جا میشود (این جا به جایی استخوان پیش از کشیدن دندان صورت میگیرد). به این صورت این ناحیه ممکن است نیازی به پیوند استخوان معمولی نداشته باشد و نتایج درمان بیشتر قابل کنترل است. این عمل بسیار حساس و ظریف است چرا که در آن عمل ایمپلنت دندان انجام میشود و دندانپزشکان کمی در انجام این نوع پیوند مهارت دارند.

بهبود استخوان جانبی ارتودنسی
شرایط مختلف پیوند استخوان فکدر برخی شرایط مانند بالا پیوند استخوان بسیار دشوار است. در این شرایط هنگامی که دندان به موقعیت جدید حرکت میکند، موجب بازسازی و رشد استخوان در مسیر خود میشود. سپس ایمپلنت دندان را میتوان در استخوان جدیدا تشکیل شده، کاشت.

5/5 – (1 امتیاز)
باز کردن چت
1
سلام چطور می تونم کمکتون کنم؟