چه عواملی بر دوام و طول عمر لمینت دندان تأثیر می‌گذارند؟

طول عمر لمینت دندان

طول عمر لمینت دندان اگر چه دوام خوبی دارد اما عوامل زیادی بر طول عمر لمینت دندان و موفقیت درمان تأثیر می‌گذارند.

جنس لمینت دندان

به طور کلی لمینت ممکن است سرامیکی یا کامپوزیتی باشد. لمینت کامپوزیتی از رزین همرنگ دندان ساخته می‌شود و به صورت محلول مستقیماً بر روی دندان مالیده می‌شود اما لمینت سرامیکی در لابراتوار دندانپزشکی یا دندان‌سازی به صورت یک پوسته همرنگ دندان ساخته و آماده می‌شود و بر روی دندان چسبانده می‌شود. لمینت سرامیکی بادوام‌تر از لمینت کامپوزیتی است و در صورت مراقبت مناسب 15 تا 25 سال می‌تواند عمر کند.

کیفیت آماده سازی لمینت دندان

طرز کار و روش آماده‌ سازی لمینت دندان اهمیت زیادی دارد. کیفیت ساخت، تعیین ‌کننده ویژگی‌های لمینت به‌ ویژه در لبه ‌های آن و همچنین تماس آن با دندانهای مجاور است. همچنین آماده سازی لمینت بر رنگ نهایی دندان و انطباق آن با دندان‌های مجاور تأثیر می‌گذارد.

وضعیت دندان

در صورتی که ساختار دندان برای لمینت کردن قوی و مناسب باشد احتمال لب پر شدن و ترک خوردن لمینت و یا جدا شدن آن کمتر می‌شود. روش‌هایی مانند روکش کردن برای دندان‌هایی که استقامت کافی ندارند و ساختار آنها تضعیف شده است گزینه بهتری می‌باشد.

رنگ دندان

رنگ اصلی دندان و همچنین میزان تراشیدن آن پیش از لمینت کردن، بر رنگی نهایی دندان لمینت شده تأثیر می‌گذارد. در صورتی که لکه و بدرنگی دندان قابل توجه باشد، باید بخش بیشتری از مینای دندان تراشیده شود تا بدرنگی دندان از پشت لمینت بازتاب نشود. بنابراین روش بهتر این است که پیش از لمینت کردن دندان‌ها را سفید کنید تا میزان تراشیدن دندان حداقل برسد. به این ترتیب احتمال تغییر رنگ دندان لمینت شده و نیاز به تعویض آن کاهش پیدا می‌کند.

آماده سازی دندان

روش مناسب برای آماده‌ سازی دندان به ویژه لبه ‌های دندان پیش‌ از لمینت کردن اهمیت بسزایی دارد. دندانپزشک باید بسته به قدرت و استحکام دندان و نیازهای زیبایی، آماده سازی را انجام دهد. بنابراین نمی‌توان برای همه دندان‌ها و همه بیماران، دقیقاً یک کار را انجام داد. بسته به شرایط ممکن است لازم باشد ارتفاع دندان کاهش پیدا کند و یا لبه‌ های دندان دست ‌نخورده بمانند.

انحراف و کجی دندان‌ها

در صورتی که دندان‌ها هم‌ردیف نباشند ممکن است لازم باشد آماده سازی بیشتری قبل از چسباندن لمینت، انجام شود. در صورتی که دندان به داخل دهان شیب داشته باشد ممکن است نیاز به آماده‌ سازی کمتر باشد و بتوان ضخامت لمینت را کمی بیشتر کرد.

چسباندن لمینت به دندان

نوع چسب دندان مورد استفاده برای چسباندن لمینت، مرغوبیت آن و روش چسباندن در استحکام نهایی دندان لمینت شده و طول عمر آن نقش دارد. روش صحیح چسباندن می‌تواند از لمینت محافظت کرده و مانع ایجاد هر گونه آلودگی در چسب و تضعیف پیوند بین دندان و لمینت شود.

بهداشت دهان

شاید بتوان گفت مهم‌ترین نکته ‌ای که باید برای افزایش عمر لمینت رعایت کنید، بهداشت دهان است. در صورتی که بهداشت دهان و به درستی رعایت نکنید دندان دچار پوسیدگی شده و احتمال مشکلات لثه افزایش می‌یابد. در صورتی که چنین اتفاقی رخ بدهد احتمالاً لمینت خود را از دست می‌دهید.

برنامه غذایی

در صورتی که غذاهای پر رنگدانه زیاد مصرف می‌کنید یا سیگار می‌کشید احتمال تغییر رنگ لمینت بیشتر می‌شود. به ویژه در مورد لمینت کامپوزیتی احتمال تغییر رنگ و لکه بیشتر است.

عادات دهانی

برخی از عادات دهانی احتمال لب پر شدن یا شکستن لمینت را افزایش می‌دهند. رایج‌ترین این عادت ها عبارتند از جویدن غذا ناخن ، دویدن یخ، جویدن مداد و دندان قروچه.

چکاپهای دندانپزشکی

چکاپهای منظم دندانپزشکی باعث می‌شود احتمال بروز مشکلات جدی دندانی و از دست دادن لمینت کاهش پیدا کند. دندانپزشک در صورت لزوم به موقع تمیز کاری حرفه‌ ای و جرم گیری انجام می‌دهد و به این ترتیب عمر دندان‌های طبیعی و لمینت افزایش می‌یابد.

این صفحه خوب بود؟ post
باز کردن چت
1
سلام چطور می تونم کمکتون کنم؟