عصب کشی

عصب کشی یا درمان کانال ریشه

کانال ریشه فضای آناتومیک در ریشه دندان است. بخشی از یک فضای طبیعی در داخل یک دندان، شامل محفظه پالپ (درون قسمت کرونال دندان) و شاخه های آناتومیک پیچیده تر است که می توانند کانال های ریشه را به یکدیگر متصل کنند.

این بافت نرم به نام پالپ شامل رگ های خونی، اعصاب و بافت همبند است و در ریشه دندان های شما وجود دارد.

این ناحیه توخالی دارای یک فضای نسبتا وسیع در بخش کرونالی دندان است که به آن پالپ دندان می گویند.

پالپ غذا را از طریق خون دریافت می کند و اعصاب های حسی سیگنال ها را به مغز می رسانند.

فضای داخل کانال ریشه با یک بافت همبند به نام پالپ دندان پر شده است. پالپ دندان با تغذیه و هیدراته ساختار دندان، باعث می شود دندان انعطاف پذیر تر، کمتر شکننده تر هنگام خوردن و جویدن غذاهای سخت کمک می کند.

علاوه بر این، پالپ دندان یک عملکرد حسی گرم و سرد را فراهم می کند. کانال ریشه نیز یک اصطلاح محاوره ای برای عملیات دندانپزشکی، درمان اندودنتیتی است که در آن پالپ خارج می شود، فضا ضد عفونی شده و سپس پر می شود.

عصب کشی یا درمان کانال ریشه زمانی لازم است که بافت نرم در زیر ریشه دندان ( پالپ ) التهاب یا آلوده شود و در هنگام خوردن و نوشیدن و یا تماس با هوا با دندان آسیب دیده باعث حساسیت و درد شدید شود.

التهاب یا عفونت می تواند علل مختلفی از قبیل شکستگی ، پوسیدگی ، ترک خوردن در دندان یا بعضی موارد که به علت آسیب احتمالی به دندان باعث آسیب به پالپ می شود ، حتی اگر آسیب در ظاهر دندان قابل مشاهده نباشد ، عدم درمان این التهاب یا عفونت باعث ایجاد آبسه می شود و در نتیجه ممکن است نیاز به کشیدن دندان باشد.

برخلاف اعتقاد بعضی از افراد ، درمان کانال ریشه یا همان عصب کشی دردناک نیست ، این درمان درد دندان را آرام می کند ، درمان کانال ریشه سبب کاهش درد موجود می شود و با حفظ دندان طبیعی از آن برای یک عمر می توان استفاده کرد.

خدمات اندو ( درمان ریشه )

عصب کشی

عصب کشی مجدد

جراحی اپیکو

مزایای عصب کشی یا درمان کانال ریشه

روش مطمئن و موثر برای از بین بردن باکتری ها از کانال ریشه آلوده
جلوگیری از عفونت مجدد
حفظ دندان

مراحل عصب کشی دندان

پالپ آلوده در اولین قرار ملاقات برداشته می شود.
در صورت وجود هر گونه آبسه در این مرحله حذف می شود.
کانال ریشه برای پر شدن تمیز می گیرد.
پر کردگی موقت انجام می شود.
برای اطمینان مدتی جهت بررسی دندان صبر می کنند.
دندان در جلسه دوم بررسی می شود.
هنگامی که تمام عفونت برطرف شد و چیزی دیده نشد، دندان را ضد عفونی کرده و سپس به طور دائم پر می شود.
تاج جدید نیز می تواند روی دندان قرار داده شود.