كاشت دندان ثابت

كاشت دندان ثابت

كاشت دندان ثابت با ایمپلنت های دندانی باعث تغییر زندگی افراد بی دندان ( کامل ) به طرز بسیار بهتری شده است و درمان مناسبی برای زندگی بهتر آنها از جهت راحتی بیشتر، روشهای تغذیه مناسب تر، امنیت روانی بیشتر نسبت به پروتز متحرک ( دست دندان مصنوعی ) ارائه کرده است.

ایمپلنت ها موجب تثبیت و نگهداری استخوان باقیمانده و جلوگیری از سرعت تحلیل بیشتر آنها می شوند و ارتفاع و عرض استخوانی را حفظ می کنند و کیفیت استخوان نیز با وجود ایمپلنت ها حفظ شده و تغییر نمی کند و استخوان برای همیشه یکنواخت می ماند.

این ها خصوصیات مهمی می باشد که دست دندان مصنوعی ( دنچر) نمیتواند این نقش ها را ایفا کند و برعکس دست دندان مصنوعی (دنچر) در افراد بی دندان، باعث سرعت گرفتن تحلیل استخوان می شود و بیمار با دنچر خود راحت نیست، از نظر روانی موجب ناراحتی روانی و ذهنی بیمار می شود و تغذیه بیمار نیز خوب نخواهد بود و هضم غذا نیز به درستی انجام نمی پذیرد.

كاشت دندان ثابت با ایمپلنت

ایمپلنت دندان به صورت قطعه ای پیچی شکل یا رزوه دار است که به اندازه های مختلف وجود دارد و جایگزین شکل ریشه دندان می شود و در داخل استخوان فک قرار می گیرد. در اطراف یا عمق این thread یا رزوه ها استخوان جدید تشکیل می گردد و ایمپلنت کاملا از ثبات خوبی برخوردار میشود.

ایمپلنت دندان می تواند تیتانیوم خالص یا آلیاژ تیتانیوم باشد که خاصیتی بیولوژیکی دارد و سازگار با بافت استخوان فک می باشد. بعد از قرار دادن فیکسچر در داخل استخوان و سپری شدن زمانی حدود 3-2 ماه از زمان اسئتواینتگریشن (اتصال کامل استخوان به ایمپلنت) می توان پروتز ثابت را به بیمار تحویل داد. اما در برخی موارد بیمارانی نیز هستند که نمیخواهند حتی یک روز نیز بدون دندان باشند و به علت مشاغل و ماموریت های مهمی که دارند، ترجیح می دهند در یک روز و یا چند جلسه بسیار کوتاه صاحب دندان شوند.

ما به این افراد سه تکنیک توصیه می کنیم که می توانند در یک جلسه و یک روز صاحب ایمپلنت به همراه پروتز ثابت شوند. در واقع بیمار می تواند در یک جلسه جراحی فیکسچر یا ایمپلنت خود را انجام دهد و در عرض 24 ساعت یا روز بعد از جراحی پروتز ثابت خود را تحویل بگیرد.

تکنیک جراحی All on 4

امروزه هنر و علم دندانپزشکی و جراحی ایمپلنت بر این موضوع بنا شده است که از حداقل تعداد ایمپلنت برای ساپورت تعداد زیادی دندان استفاده گردد. این به این معنی است که چهار عدد ایمپلنت برای ساپورت کامل فک بالا یا پایین مناسب و کافی می باشد. به این تکنیک All on4 اطلاق می گردد.

مزیت بسیار خوب این روش این است که پروتز بیمار متحرک نیست و پروتز و ایمپلنت محکم و ثابت می باشد بیمار به راحتی می تواند غذا بخورد و در حداقل زمان(یک روز) می تواند ایمپلنت خود را تحویل بگیرد.

تحویل فوری ایمپلنت

تحویل فوری ایمپلنت می تواند به چند صورت باشد و در بیماران با شرایط مختلف دهانی متفاوت، به چند صورت انجام میگیرد.

الف- بیماران بی دندانی کامل که میتوانند پروتز خود را به صورت موقت یا دائمی تحویل بگیرند از 6 تا 8 عدد ایمپلنت می توانند در فک خود استفاده کنند.

ب- بی دندانی پارسیل: بیمارانی هستند که ممکن است یک یا چند دندان خود را از دست داده باشند. اگر تک دندان بیمار از دست رفته باشد می توانند بلافاصله بعد از گذاشتن ایمپلنت، پروتز ثابت خود را تحویل بگیرند اما باید از تماس با دندان مقابل خارج شود تا خطر شکست ایمپلنت از بین برود و در دراز مدت برای بیمار ماندگاری داشته باشد.

بیمارانی که چند دندان خود را از دست داده اند و به علت اینکه بقیه دندان های خود را دارند می توانند پروتز ثابت خود را تحویل بگیرند. اما این پروتز بیشتراز نظر زیبایی اهمیت دارد و بیمار می تواند برای صحبت و غذا میل کردن از دندان های خودش استفاده کند و نیرویی به ایمپلنت و پروتز ایمپلنت وارد نکند.

ج- اوردنچرهای متکی بر ایمپلنت: مفهوم بارگذاری فوری برای اوردنچر سابقه 60-50 ساله دارد. در این موارد می توان پروتز ثابت را برای بیمار استفاده کرد زیرا بیمار می تواند شب ها پروتز ثابت را از دهان خود خارج کند وبه این ترتیب می توان خطر عادت های پارافانکشنال را در شب کاهش داد. ضمن اینکه چون بخشی از نیروها روی بافت نرم وارد میشود این عامل استرس را روی ایمپلنت کاهش می دهد.

مینی ایمپلنت

مینی ایمپلنت ها (mini dental implants) باریکتر و دارای قطر کمتری نسبت به ایمپلنت های معمولی (conventional) هستند. در جاهایی که قطر کمتر از 3 میلیمتر داریم از این ایمپلنت ها استفاده می کنیم. ایمپلنت های معمولی قطری حدود 4/3 میلیمتر تا 6 میلیمتر دارند در حالیکه مینی ایمپلنت ها باریک تر هستند و قطری بین 8/1 میلیمتر تا 8/2 میلیمتر دارند. بیشتر برای جایگذاری دندان های لترال بالا استفاده میشوند. همچنین میتوان از آنها برای اوردنچر نیز استفاده کرد. برای تثبیت دنچر(دست دندان) معمولی و جلوگیری از حرکت زیاد آنها نیز کاربرد دارند. مینی ایمپلنت ها در ارتودنسی کاربرد خیلی زیادی دارند و راهگشای بسیاری از در مان های ایمپلنت و کلا گروه دندانپزشکی می باشند.

این صفحه خوب بود؟ post
باز کردن چت
1
سلام چطور می تونم کمکتون کنم؟