مقایسه لمینت دندان با کامپوزیت ونیر

لمینت دندان

لمینت دندان یا ونیر سرامیکی و کامپوزیتی هر دو روشهای خوبی برای زیبا سازی لبخند هستند اما تفاوتهایی با یکدیگر دارند. اگر به دنبال راه حل دائمی برای ترمیم لب پر شدگی یا زردی دندانهای خود هستید، ونیر بهترین گزینه است.

در صورتی که بین دندانهایتان فاصله وجود دارد یا دندانها بیش از حد نرمال کوتاه هستند و میخواهید آنها را بلندتر کرده و یا اندازه شان را بزرگتر کنید، یا لبه های شکسته یا دندانه ای دندانها را اصلاح کنید باز هم ونیر راه حل شماست. لمینت دندان در مواردی استفاده میشود که میخواهید ظاهر دنداهایتان را بهتر کنید.

ونیر در دو نوع کامپوزیتی و سرامیکی (پورسلین) ساخته میشود. هر دو نوع ونیر بر روی سطح جلوی دندان چسبانده می‌شوند. طول عمر لمینت سرامیکی بیشتر است اما هزینه آن نیز بالاتر از کامپوزیت ونیر است.

همچنین درمان کامپوزیت ونیر را ظرف یک روز می‌توان انجام داد در حالی که برای لمینت دندان معمولاً دو جلسه با فاصله دو هفته لازم است.

طول عمر ونیر کامپوزیت چهار تا هشت سال و لمینت دندان 12 تا 25 سال است. با این حال هزینه ونیر کامپوزیت نیز تقریباً نصف لمینت دندان است.

ونیر کامپوزیت نیاز به نگهداری مناسب دارد اما ونیر پورسلین مقاوم‌تر است و نیاز به مراقبت خاصی ندارد. از هر دو می‌توان برای انواع مشکلات زیبایی دندان‌ها استفاده کرد و نتایج بسیار مطلوبی کسب کرد.

برای ونیر کردن دندان ابتدا باید آنالیز زیبایی لبخند انجام شود تا مشخص شود دقیقاً چه نیازهایی دارید.

کامپوزیت ونیر

ترکیبات کامپوزیت ونیر امروزی بسیار بهبود یافته است و ظاهری شبیه دندان طبیعی ایجاد می‌کند و از ساختار دندان محافظت نموده و طول عمر مناسبی دارد.

برای ونیر کامپوزیت، رزین به صورت لایه به لایه به دندان مالیده شده و مستقیماً بر روی دندان شکل‌ دهی و پولیش می‌شود تا به نتایج مطلوب دست یابید.

ونیر کامپوزیت برای لب پر شدگی، تغییر رنگ و سایر مشکلات زیبایی دندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین برای اصلاح ناهمراستایی و کجی دندان‌ها در موارد خفیف می‌توان از ونیر کامپوزیت استفاده کرد.

مهم‌ترین مزیت ونیر کامپوزیت قابل برگشت بودن آن است به این معنی که می‌توانید آن را بردارید بدون این که لازم باشد حتماً دوباره دندان را لمینت و یا روکش کنید. علت این است که برای ونیر کامپوزیت نیازی نیست دندان تراشیده شود.

لمینت دندان

لمینت سرامیکی پوسته ‌ای با ضخامت بسیار کم است که همانند ناخن مصنوعی بر روی سطح جلوی دندان چسبانده می‌شود. برای جلوگیری از حجیم شدن و بزرگ شدن دندان باید ابتدا معادل ضخامت پوسته ونیر، مینای دندان تراشیده شود.

معمولا در مواردی از لمینت دندان سرامیکی استفاده می‌شود که تغییر رنگ یا بدشکلی دندان شدیدتر است. مزیت این ونیر مقاومت بالا در مقابل تغییر رنگ و لکه و همچنین استحکام زیاد در مقابل لب پر شدن در مقایسه با کامپوزیت ونیر است.

کامپوزیت ونیر بهتر است یا لمینت سرامیکی؟

کامپوزیت ونیر

طول عمر و مقاومت ونیر پورسلین و کامپوزیت بسیار متفاوت است. ونیر کامپوزیتی به دو روش مستقیم و غیر مستقیم ممکن است استفاده شود. در روش غیر مستقیم از دندان قالب گیری شده و ونیر در لابراتوار دندانپزشکی ساخته می‌شود و در جلسه دوم مراجعه، به دندان چسبانده می‌شود. ونیر پورسلین کلا به روش غیر مستقیم استفاده می‌شود. از آنجایی ‌که ونیر کامپوزیتی را می‌توان به روش مستقیم و تنها ظرف یک جلسه انجام داد برای موارد ترمیم فوری مناسب است.

ویژگی‌های ونیر کامپوزیتی و سرامیکی را می‌توان به‌صورت زیر خلاصه کرد:

کامپوزیت ونیر

• رزین یا پلاستیک مهندسی شده
• سهولت تغییر رنگ یا لک به علت تخلخل
• نیازمند پولیش خوب برای ظاهری طبیعی و شبیه دندان
• محافظه کارانه و غیر تهاجمی

لمینت دندان

• از نظر زیبایی بهتر است و کاملاً شبیه دندان طبیعی می‌باشد
• به علت عدم تخلخل در مقابل تغییر رنگ و لک مقاوم است
• معمولاً درمانی پیچیده ‌تر بوده و گران‌تر است
• طول عمر بیشتری دارد

این صفحه خوب بود؟ post
باز کردن چت
1
سلام چطور می تونم کمکتون کنم؟