پیشگیری از تحلیل رفتن استخوان فک

پیشگیری از تحلیل رفتن استخوان فکمحافظت از ستیغ استخوان و پیشگیری از تحلیل رفتن استخوان فک

هنگامی که دندانها کشیده میشوند یا می افتند ، استخوان پشتیبانی کننده آن تحلیل رفته و مقدار کمی استخوان باقی می ماند. هنگامی که در همان زمان کشیدن دندان ، پیوند استخوان صورت میگیرد این ناحیه محافظت شده و یا حتی ممکن است بهتر از قبل تقویت شود. بنابراین بدون هیچ درمان اضافی این ناحیه آماده دریافت ایمپلنت دندان است.

پیشگیری از تحلیل رفتن استخوان فک با غشای سیتوپلاست
پیشگیری از تحلیل رفتن استخوان فک

یکی دیگر از راههای محافظت از استخوان فک و پیشگیری از تحلیل رفتن استخوان فک پس از کشیدن دندان استفاده از غشای سیتوپلاست است. در این روش هیچ برشی در لثه ایجاد نمیشود و برای پوشاندن سوراخ ایجاد شده نیازی به فلپ (زبانه بافت لثه) نیست. یک غشای مخصوص برای پوشاندن سوراخ استفاده میشود و امکان رشد لثه در زیر آن فراهم میشود. با این روش عمل بسیار کم ضرر تر و کم تهاجمی تر میشود.

موادی که برای پیوند استخوان استفاده میشود

پیشگیری از تحلیل رفتن استخوان فکاتوگرافت – داخل دهانی (از استخوان ناحیه فک خود بیمار برای پیوند استفاده میشود)

اتوگرافت (Autograft ) به پیوند استخوانی گفته میشود که در آن از بخش دیگری از بدن خود بیمار برای اهداء استفاده میشود به این معنی که مواد پیوندی از آن ناحیه برداشته شده و به ناحیه تحت درمان داده میشود. اتوگرافت داخل دهانی به این معنی است که یک قطعه از استخوان از محل دیگری از دهان برداشته میشود و به ناحیه ای که کمبود استخوان دارد پیوند میخورد.

– اتوگرافت – خارج دهانی (از استخوان ناحیه ران خود بیمار برای پیوند استفاده میشود)

پیشگیری از تحلیل رفتن استخوان فکاتوگرافت همان طور که گفته شد به معنی پیوند از بدن خود بیمار است. اتوگرافت خارج دهانی به این معنی است که یک تکه از استخوان ناحیه ای خارج از دهان (معمولا ران) برداشته میشود و به ناحیه بزرگی از دهان پیوند میخورد. در شرایطی که مقدار زیادی استخوان لازم باشد، از استخوان ران استفاده میشود. گاهی اوقات یکی از دنده ها نیز ممکن است برای پیوند استفاده شود.

– پیوند آلوپلاستیک (سنتزی)

پیشگیری از تحلیل رفتن استخوان فکمواد سنتزی پیوند که آلوپلاست (Alloplastic) خوانده میشوند، مواد جایگزین استخوان هستند که در آزمایشگاه تولید میشوند. این مواد جایگزین استخوان ممکن است در بدن باقی بمانند و یا حل شوند. برخی از این مواد در بدن باقی مانده و بخشی از ساختار استخوان جدید میشوند در حالی که برخی دیگر از آنها حل شده و در حین انحلال رشد استخوان در ناحیه پیوند شده را تحریک میکنند.

– آلوگرافت (استخوان معدنی زدایی شده انسانی)

پیشگیری از تحلیل رفتن استخوان فکآلوگرافت به معنی پیوندی است که از خارج از بدن فرد بیماری که پیوند را دریافت میکند، تهیه شده است. آلوگرافت انسانی استخوان یک انسان است اما از بدن فرد دیگری گرفته شده و استریلیزه و آماده میشود و به عنوان مواد پیوندی استخوان در بدن فرد بیمار که نیاز به پیوند دارد قرار داده میشود. آلوپلاست در واقع آلوگرافت نیز محسوب میشود.

– زنوگرافت

پیشگیری از تحلیل رفتن استخوان فکزنوگرافت در واقع آلوگرافت است به این معنی که مواد پیوندی از بدن همان فردی که پیوند را دریافت میکند برداشته نمیشود. در زنوگرافت مواد استخوانی از بدن انسان دریافت نمیشود بلکه پیوند دهنده از گونه های دیگر جانوری است. متداولترین زنوگرافت، زنوگرافت گاوی یا بوین (bovine) است به این معنی که مواد استخوانی از یک گاو دریافت و آماده میشود.

این صفحه خوب بود؟ post
باز کردن چت
1
سلام چطور می تونم کمکتون کنم؟