فرایند قالب گیری و ساخت لمینت دندان
فرایند قالب گیری و ساخت لمینت دندان

فرایند قالب گیری و ساخت لمینت دندان

فرایند قالب گیری و ساخت لمینت دندان در چند جلسه انجام می شود که البته در ادامه به شرح آن می پردازیم.

برای ساخت لمینت دندان که دقیقاً منطبق بر دندان‌هایتان باشد، ابتدا باید دندان‌ها قالب ‌گیری شوند. این کار بعد از آماده‌ سازی دندان و تراشیدن آن انجام می‌شود.

در فرایند قالب ‌گیری در واقع یک نسخه کپی از دهان تهیه می‌شود؛ دو روش برای قالب ‌گیری دندان‌ها وجود دارد.

خمیر قالب گیری جهت ساخت لمینت دندان

در روش اول قالب ‌گیری که بیشتر دندانپزشکان از آن استفاده می‌کنند، از خمیر قالب ‌گیری استفاده می‌شود؛ یک پلاک یا تری خالی با خمیر مورد نظر پر می‌شود و در دهان در تماس با دندان‌ها قرار داده می‌شود و از شما خواسته می‌شود آن را گاز بگیرید.

باید با دندان‌های خود محکم خمیر را گاز بگیرید تا الگوی دندان‌ها بر روی آن نقش ببندد.

چند دقیقه باید منتظر بمانید تا خمیر سفت شده و شکل خود را حفظ کند، سپس تری از دهان خارج می‌شود.

قالب به‌ دست ‌آمده به دندان‌سازی یا آزمایشگاه فرستاده می‌شود تا از آن برای ساخت لمینت استفاده شود؛ معمولاً حدود دو هفته طول می‌کشد تا لمینت آماده شود.

استفاده از نخ زیر لثه ای

در بسیاری از موارد دندانپزشک تراشیدن دندان را تا لبه های دندان و اندکی زیر لثه انجام می‌دهد؛ در چنین شرایطی احتمالاً برای قالب ‌گیری دقیق باید از نخ زیر لثه ای (رترکشن) استفاده شود تا هنگام قالب گیری، لثه کامل کنار زده شده و دقیقاً شکل لبه های دندان در خمیر نمایان شود.

برای این منظور نخ در اطراف دندان قرار گرفته و به زیر لثه هل داده می‌شود، سپس درست پیش از قالب ‌گیری، دندانپزشک نخ را برمی‌دارد چون علیرغم برداشته شدن نخ، تا مدتی لثه از دندان دور می‌ماند و می‌توان کار قالب‌ گیری را انجام داد؛ بنابراین میتوان خمیر قالب گیری را کمی زیر دندان نیز فشار داد تا تمامی سطح دندان را در بر بگیرد.

تکنولوژی دستگاه دیجیتالی

در صورتی که مطب دندانپزشکی مجهز به دستگاه تراش دیجیتالی باشد همراه آن یک دوربین دیجیتالی اسکن دهان وجود دارد که جایگزین قالب ‌گیری به روش سنتی می‌شود.

در این روش دوربین عکس‌هایی از دندان می‌گیرد و عکس‌ها را مستقیماً به دستگاه ارسال می‌کند.

دستگاه تراش دیجیتالی بر اساس تصاویر به‌ دست ‌آمده و طراحی سه بعدی آن، از یک تکه بلوک یک‌دست سرامیکی، پوسته لمینت را ظرف چند دقیقه تراش می‌دهد و آماده می‌کند.

مزیت این روش در این است که در همان جلسه ‌ای که دندان‌ها تراشیده و آماده می‌شوند، لمینت هم آماده شده و به دندان چسبانده می‌شود بنابراین همه کار تنها ظرف یک جلسه انجام می‌شود.

اگر از این روش استفاده می‌کنید دیگر لازم نیست دو هفته منتظر آماده شدن لمینت باشید؛ اما باید بدانید تفاوت‌هایی نیز در نتیجه نهایی وجود دارد.

معمولاً زیبایی و طبیعی بودن لمینت ساخته شده‌ در دستگاه تراش دیجیتالی، به اندازه لمینت دستی نیست چرا که رنگ آن در تمام طول لمینت یکنواخت بوده و نسبتاً مات است.

در لمینت ساخته شده توسط دندان‌ساز، ویژگی‌هایی به لمینت اضافه می‌شود که آنها را بسیار شبیه دندان واقعی می‌کند.

در روش لمینت دستی، سرامیک لایه به لایه اضافه می‌شود و هر لایه ممکن است رنگ و شفافیت متفاوتی داشته باشد تا نتیجه نهایی بسیار شبیه دندان واقعی به نظر برسد؛ با این حال می‌توان با رنگ ‌آمیزی و لعاب‌ کردن لمینت دیجیتالی، ویژگی‌هایی به آن اضافه کرد که شبیه دندان واقعی به نظر برسد؛ در این فرایند رنگهای مختلفی روی آن نقاشی می‌شود و سپس در کوره حرارت می‌بیند.

توجه داشته باشید که این ویژگی اضافه شده تنها مربوط به سطح رویی لمینت میشود و تمام ضخامت پوسته را در بر نمیگیرد. این کار تنها برای دندانهای جلویی که کاملاً در معرض دید قرار دارد و زیبایی آنها بسیار مهم است، لازم است.

لمینت ساخته شده توسط دستگاه تراش دیجیتالی از نظر استحکام و مقاومت بهتر است.

4.7/5 – (8 امتیاز)
باز کردن چت
1
سلام چطور می تونم کمکتون کنم؟