ایمپلنت دندان
ایمپلنت دندان

نحوه و مراحل درمان ایمپلنت

نحوه و مراحل درمان ایمپلنت ساده ، بدون درد و سریع هستند ، اما بهتر است با این مراحل آشنا شوید.

ایمپلنت چیست؟

ایمپلنت های دندانی ریشه های دندان مصنوعی هستند که برای حمایت از پروتز مصنوعی یا جایگزینی دندان های از دست رفته استفاده می شود و همچنین منجر به توقف یا جلوگیری از تحلیل استخوان نیز کمک می کند.

افرادی که دندان های خود را از دست داده اند ممکن است با لبخند زدن و یا صحبت کردن مشکل داشته باشند ، علاوه بر این، بی نظمی هایی که ناشی از نبود دندان ها می تواند تأثیر منفی بر عادات غذایی داشته باشد، که منجر به مشکلات بهداشتی ثانویه مانند سوء تغذیه می شود.

با جایگزینی ایمپلنت به جای ریشه های دندان حذف شده، مردم قدرت و ثبات مورد نیاز برای خوردن تمام غذاهایی که دوست دارند را فراهم می کند. علاوه بر این، ایمپلنت به تحریک و حفظ استخوان فک، جلوگیری از از دست دادن استخوان و کمک به حفظ زیبایی صورت و جلوگیری از پیری زودرس کمک می کند.

برای تعیین اینکه آیا ایمپلنت برای شما مناسب است یا نه، مشاوره با دندانپزشک، جراح دهان و یا پریودنتیست یا پروتز دندان مورد نیاز است.

در طول این جلسه، دندانپزشک متخصص  دندانها و لثه های شما را کاملا بررسی کرده و چگالی و مقدار استخوان را ارزیابی خواهد کرد.

این جلسه مشاوره ممکن است شامل تهیه تصویر اشعه ایکس و توموگرافی کامپیوتری (CT scans) باشد تا اطمینان حاصل شود که ساختار استخوان کافی برای قرار دادن ایمپلنت (ها) وجود دارد و دقیقا مشخص می کند که آنها باید کجا قرار بگیرند.

بر اساس شرایط بافتهای دهان، بهداشت دهان و عادات شخصی و تعهد به پیروی از دستورالعمل های مراقبت پس از عمل، دندانپزشک به شما از بهترین طرح درمان را توصیه خواهد کرد.

برخی از بیماران با بافت استخوانی یا بافت لثه خاص نیازمند پیوند های استخوانی یا بافت نرم و یا استفاده از ایمپلنت های قطر کوچک ( مینی ایمپلنت ) خواهند داشت.

با توجه به وضعیت شما، دندانپزشک متخصص درباره هزینه تخمینی ایمپلنت های دندانی نیز مورد بحث قرار خواهد گرفت. هزینه ها می توانند بطور قابل توجهی بر اساس نوع درمان شما انتخاب شوند .

قبل از درمان ایمپلنت

هر گونه مسائل مربوط به بهداشت دهان باید در ابتدا قبل از کاشت ایمپلنت برطرف شوند. مسائل رایج مانند پوسیدگی دندان و بیماری لثه می توانند در موفقیت درمان تاثیر بگذارند.

اگر سیگاری هستید، دندانپزشک به شما توصیه می کند که ترک کنید، زیرا افراد سیگاری بیش از افراد غیر سیگاری خطر شکست در درمان ایمپلنت را دارند. سیگار کشیدن می تواند بر روی osteointegration تأثیر بگذارد، ( فرایندی که ایمپلنت دندان را به استخوان فک متصل می کند.)

کاشت ایمپلنت

امروزه تشخیص ایمپلنت های دندان با دیگر دندان های طبیعی تقریبا غیر قابل تشخیص است. این ظاهر بخشی از ارتباط ساختاری و عملکردی بین ایمپلنت و استخوان زنده است. این روش معمولا در یک جلسه انجام می شود، اما نیاز به یک دوره osseointegration دارد .

Osseointegration فرآیندی است که توسط آن ایمپلنت به استخوان فک متصل می شود. این فرایند ایمپلنت ( Osseointegrated ) کمی زمان میبرد ، بسته به محل کاشت ایمپلنت از سه تا شش ماه  زمان نیاز می باشد.

کاشت دندان که برای جایگزینی دندان های از دست رفته انجام می شود می تواند در هر زمانی پس از دوره نوجوانی یا زمانی که رشد استخوان کامل است انجام شود. برخی از شرایط پزشکی مانند دیابت فعال، سرطان یا بیماری پریودنتال ممکن است قبل از انجام این روش نیاز به درمان یا مراقبت بیشتری داشته باشند.

مراحل درمان ایمپلنت

آماده سازی فک برای ایمپلنت

ایمپلنت دندان معمولا از یک پیچ تیتانیوم و یک تاج تشکیل شده است. سوراخ کوچکی به اندازه قطر ایمپلنت برای کاشت پیچ تیتانیوم که ایمپلنت را در جای خود نگه می دارد حفر می شود. برای جلوگیری از آسیب رساندن عصب زیر دندان های فک پایین آلوئولار دندانپزشک باید از مهارت و تخصص فوق العاده ای در انجام دریل استخوان فک استفاده کند.

در بسیاری از موارد دندانپزشکان هنگام قرار دادن ایمپلنت ها از راهنماهای جراحی بر اساس اسکن سی تی استفاده می کنند.

محل قرار گیری ایمپلنت

پس از سوراخ اولیه فک به آرامی سوراخ گسترش پیدا می کند تا قرار دادن پیچ ایمپلنت در جای خود قرار گیرد ، بعد از شش ماه، دندانپزشک ایمپلنت را از زیر لثه بیرون می آورد و اباتمنت را روی آن قرار می دهد.

اباتمنت

موفقیت بعد از عمل کاشت ایمپلنت

موفقیت ایمپلنت دندان به تعدادی از عوامل بستگی دارد، یکی از آنها شامل روش های مختلفی است که برای تکمیل درمان شما لازم است. با این حال، این موارد به طور کلی به رسمیت شناخته شده است.

برای اطمینان از سازگاری مناسب با ساختار استخوان رعایت بهداشت دهان و دندان اجباری است. عدم انجام نخ دندان و مسواک ، یکی از دلایل اصلی شکست ایمپلنت است.

سیگار کشیدن نیز به میزان بالایی پروتکل بهبود زخم ایمپلنت را دچار مشکل می کند.

پس از عمل جراحی ایمپلنت ناراحتی جزئی طبیعی است. ممکن است تورم لثه و صورت را تجربه کنید، همچنین خونریزی جزئی و کبودی محل ایمپلنت نیز عادی است.

برخی داروهای مسکن ممکن است توسط دندانپزشک تجویز شود تا از هر گونه درد یا ناراحتی که بعد از عمل احساس می کنید، برطرف شود. برای پنج تا هفت روز بعد از عمل، رژیم غذایی شما باید محدود به غذاهای نرم باشد. اگر بخیه وجود داشته باشد ممکن است لازم باشد که توسط دندانپزشک برداشته شود؛ با این حال، بخیه ها خود حل می شوند و نیازی به حذف ندارند.

ایمپلنت اگر به درستی مراقبت شود، می تواند بیش از 40 سال عمر کند.

انواع ایمپلنت های دندانی

بیش از 60 شرکت تولید کننده ایمپلنت های دندانی و مواد مورد استفاده برای ساخت پروتز دندان وجود دارد. در نتیجه، دندانپزشکان گزینه های بسیاری برای شناسایی درمان مناسب برای نیازهای خاص بیمار دارند. با این حال، اگر یک دندانپزشک یک روش ایمپلنت را انجام دهد، دندانپزشک دیگر روشی متفاوت دارد، اگر میانه درمان ایمپلنت دندانپزشک جدید انتخاب کنید ممکن است تجربه محدودی داشته باشد یا ممکن است به مواد مورد استفاده دندانپزشک قبلی دسترسی نداشته باشد.

1/5 – (1 امتیاز)
باز کردن چت
1
سلام چطور می تونم کمکتون کنم؟