جای خالی دندان
جای خالی دندان

چرا باید جای خالی دندان پر شود؟

جای خالی دندان برای هیچ کس خوشایند نیست و در واقع هیچ کس دوست ندارد جای دندانی در دهانش خالی بماند اما شاید خیلی جدی به این فکر نکرده باشیم که چرا باید جای خالی دندان را پر کنیم. اگر موقعیت دندان در جلوی دهان باشد، ما فوراً اقدام به پر کردن جای خالی آن می‌کنیم اما در مورد دندان‌هایی که عقب‌تر هستند و زیاد دیده نمیشوند، ممکن است تعلل کنیم.

عوارض خالی ماندن جای دندان

جدا از بحث زیبایی، اولین مشکلی که با خالی ماندن جای دندان ایجاد می‌شود، گیر کردن ذرات غذا، جمع شدن پلاک و افزایش فعالیت باکتری‌ها در این محل است. باکتری‌ها از ذرات غذا تغذیه می‌کنند بنابراین هر جایی که غذا باشد، باکتری‌ها فوراً تکثیر می‌شوند. مواد دفعی که در اثر فعالیت باکتری‌ها تولید می‌شود، اسید است بنابراین دندان در معرض اسید قرار می‌گیرد.

اسید به مرور زمان مینای دندان را حل می‌کند و مواد معدنی را از آن جدا می‌کند در نتیجه دندان مستعد پوسیدگی می‌شود. همچنین تجمع پلاک و اسید موجود در دهان باعث تحریک و التهاب لثه می‌شود. بنابراین احتمال عفونت لثه در جای خالی دندان و پیرامون آن بیشتر است. عفونت لثه اگر به موقع درمان نشود شدیدتر شده و به عمق نفوذ می‌کند. در حالت پیشرفته، استخوان فک نیز درگیر می‌شود و بافت‌های استخوانی تخریب می‌شوند. بنابراین حتی اگر نمی‌خواهید جای خالی دندان را پر کنید مراقب بهداشت این بخش از دهان باشید تا دچار این عوارض نشوید.

کج شدن دندانها به دلیل نبود دندان مجاور

مشکل مهم دیگری که در اثر خالی ماندن جای دندان اتفاق می‌افتد، حرکت کردن و کج شدن دندان‌های مجاور و مقابل است. هنگامی که دندان‌های مجاور در مقابل خود مانعی نمی‌بینند، به مرور کج شده و به سمت جای خالی دندان منحرف می‌شوند. همچنین دندان مقابل نیز بیشتر از لثه بیرون میزند. این اتفاقات وضعیت بایت را به هم می‌ریزد. بایت به تماس دندان‌ها در هنگام بسته ‌بودن فکها گفته می‌شود. این وضعیت به نوبه خود چند اشکال ایجاد می‌کند. اول این که دندان‌های کج شده بر روی دندانهای جلویی هم تأثیر گذاشته و آنها نیز دچار بی نظمی و بهم ریختگی می شوند.

مشکل دیگر این است که دندان‌ها به خوبی بر روی هم جفت نمی‌شوند بنابراین هنگام جویدن غذا به درستی وظیفه خود را انجام نمی‌دهند و غذا درست جویده نمیشود. جویدن غذا در دهان مرحله مهمی از گوارش است.

از طرف دیگر به علت تماس نادرست دندان‌ها ، نیروی فک به خوبی بین دندان‌ها به صورت یکنواخت توزیع نمی‌شود بنابراین برخی از سطوح دندان بیش از حد تحت فشار قرار گرفته و ساییده میشوند و حتی ممکن است تحت فشار زیاد ترک بردارند. کج شدن دندانها تمیز کردن دندان‌ها را نیز سخت‌تر می‌کند بنابراین سلامت دهان هم تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

پر کردن جای خالی دندان با ایمپلنت
پر کردن جای خالی دندان با ایمپلنت

از طرف دیگر جای خالی دندان با ایمپلنت ، توسط دندان‌های دیگر اشغال شده و دیگر فضای کافی برای پروتز دندانی باقی نمی‌ماند بنابراین اگر بعدا تصمیم بگیرید دندان مصنوعی، بریج یا ایمپلنت به جای آن بگذارید دیگر فضای کافی در اختیار ندارید و باید اول درمان ارتودنسی انجام دهید تا جای دندان باز شود.

در صورتی که جای دندان خالی بماند، استخوان فک در این محل به مرور زمان بازجذب شده و تحلیل می‌رود بنابراین اگر مدتی بعد تصمیم به کاشت ایمپلنت بگیرید ممکن است دیگر استخوان کافی در این محل نداشته باشید و لازم باشد پیوند استخوان انجام بدهید.

گاهی اوقات خالی ماندن جای دندان، تلفظ کلمات و حروف را با مشکل مواجه می‌سازد و ممکن است هنگام حرف زدن صدای سوت شنیده شود یا نوک زبانی صحبت کنید.

تا جایی که امکان دارد مراقب سلامت دندان‌های خود باشید تا آنها را از دست ندهید اما در صورتی که دندانی را در اثر پوسیدگی یا جراحت از دست دادید حتماً خیلی سریع به جایگزینی آن فکر کنید تا از عوارض خالی ماندن جای دندان، دور بمانید.

3.7/5 – (3 امتیاز)

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

باز کردن چت
1
سلام چطور می تونم کمکتون کنم؟