معایب و عوارض لمینت دندان

معایب لمینت دندان

عوارض لمینت دندان معمولا ناچیز هستند ، اما این مسئله را فراموش نکنید که لمینت دندان یک درمان ضروری محسوب نمی شود.

در هر حال اگر قصد لمینت دندان دارید موارد معایب و عوارض لمینت دندان را مد نظر داشته باشید.

عوارض لمینت دندان

فرآیند لمینت کردن دندان برگشت ناپذیر است.

لمینتها اغلب هزینه بیشتری نسبت به کامپوزیت ونیر دارند.

به دلیل تراشیده شدن مینای دندان ، ممکن است دندانهایتان نسبت به غذاهای سرد و گرم و نوشیدنی ها بسیار حساس شوند.

( البته در لمینتهای سرامیکی جدید مانند لومنیرز و برلیانس نیاز به تراش نیست )

دندانهای لمینت شده همچنان می توانند دچار پوسیدگی شوند، که احتمالاً نیاز به پوشش کامل دندان دارند.

لمینت گزینه مناسبی برای افرادی که دندانهای ناسالم دارند نیست (برای مثال افرادی که دچار پوسیدگی دندان و یا بیماری فعال هستند)، افرادی که دندانهای ضعیفی دارند (به دلیل پوسیدگی، ترک خوردگی، شکستگی و یا پُرشدگی زیاد)، یا آن دسته از افرادی که بر روی سطح دندانشان، مینای کافی وجود ندارد.

افرادی که دندان قروچه می کنند و یا فکهایشان را بهم می فشارند برای این کار گزینه های مناسبی نیستند چراکه این نقیصه ها باعث ترک خوردگی و لب پر شدن لمینت می شود.

لمینت دندان قابل برداشته شدن است ولی به علت تراش دندان باید جایگزین شود.

شکستن دندان های لمینت شده

به منظور دوام و پایداری بیشتر دندان هایی که تحت درمان لمینت قرار گرفته اند ، توصیه می شود که فرد از جويدن اجسام سخت و خشک خوددارى کند براى مثال عادات غلطى مثل ناخن جويدن ، مداد و سنجاق را با دندان نگه داشتن ، تخمه شکستن و موارد مشابه را کنار بگذارد ؛ در ضمن اگر بيمار داراى عادت دندان قروچه است بهتر است آنرا درمان نمايد و يا از پلاک محافظتى نايت گارد استفاده نمايد.

البته لازم به ذکر است که در صورت شکستن لمينت دندان، جاى نگرانى نيست و بر حسب شرايط ، هم مى توان آنرا تعمير و هم مى توان تعويض کرد.

بروز حساسیت دندانى و درد پس از لمینت دندان

بعد از درمان لمینت مانند تمامی درمان های دندانپزشکى ممکن است دندانها تا مدتى در مقابل تغییرات دمایی شدید حساس بوده و در اين صورت بهتر است بیمار تا مدتى از مواد ضد حساسيت مثل خمير دندانهاى مخصوص حساسيت ، استفاده کند و از مصرف مواد غذايى بسیار سرد يا گرم خودداری کند.

بعد از مدت زمان کوتاهی این حساسیت از بین میرود.

تفاوت کامپازیت ونییر و لامینیت سرامیکی

تغییر رنگ لمینت دندان

اگر فرد پس از درمان لمینت در مصرف نوشیدنی های رنگى مثل قهوه يا چاى افراط کند و يا عادت به مصرف زياد دخانیات مثل سیگار و قلیان داشته باشد و مراقبت هاى بهداشتى را رعايت نکند ممکن است قسمتهايى از لبه لمينت تغییر رنگ داده و زیبایی خود را از دست بدهد. که در اين موارد بايست از روشهاى مختلفى مثل پاليش و يا بليچينگ براى اصلاح تغيير رنگ اقدام نمود.

عموماً روکش های دندانی بین 7 تا 15 سال دوام خواهند داشت و بعد از این مدت، نیاز به تعویض دارند.

آیا لمینت باعث بوی بد دهان می شود؟

خیر، ولی جلوی بوی بد دهان را هم نمی گیرد و در حالتی که بهداشت دهان رعایت شود و دندانپزشک در نصب لمینت مهارت لازم را داشته باشد، جای نگرانی در این مورد نیست.

آیا این درمان برای دندان های آهکی توصیه می شود؟

بله انواع لمینت دندان بر روی دندان های اهکی قابل اجرا است.

آیا درمان لمینت باعث آسیب رسیدن به دندان ها می شوند؟

خیر لمینت دندان یکی از درمان های رایج دندانپزشکی زیبایی است که در تمامی دانشکده های دنیا تدریس می شود و اگر کار درست و اصولی انجام شود و طرح درمان صحیح باشد به هیچ عنوان باعث آسیب رسیدن به دندان نمی شود.

در واقع مى توان گفت در موارد بسيارى علاوه بر زيبايى ، جنبه درمانى هم دارد و مثلا در شكستگى هاى دندانى و يا سايش هاى شديد سطح ميناى دندان مى توان از این روش استفاده كرد.

این صفحه خوب بود؟ post
باز کردن چت
1
سلام چطور می تونم کمکتون کنم؟